Jak zapobiegać rozwojowi nowotworu jelita grubego?

mezczyzna-u-lekarza

Nowotwór jelita grubego dotyka najczęściej osób po 65. roku życia. Co roku diagnozuje się w Polsce około 13 000 nowych zachorowań. Niewłaściwa dieta i niezdrowy styl życia sprawiają, że coraz młodsi ludzie chorują na nowotwory. Jak zatem powinna wyglądać profilaktyka i czy można ustrzec się przed rakiem?

Sprawdź, czy grozi Ci nowotwór płuc

Każdego roku rak płuc zbiera śmiertelne żniwo. Chociaż świadomość ludzi w zakresie profilaktyki nowotworowej wzrasta, wciąż jest to spory problem. Rak płuca jest odpowiedzialny za około 1/6 wszystkich zgonów spowodowanych chorobą nowotworową. Czy jesteś w grupie ryzyka?

Jak dbać o dziecko w czasie choroby?

dziecko w czasie choroby

Bez względu na to, w jakim wieku jest nasze dziecko, jego choroba zawsze przyprawia nas o stres. Prawidłowe postępowanie w grypie czy przeziębieniu nie tylko sprawi, że dziecko szybciej wyzdrowieje. Nasza troska pokazuje mu, że jest dla nas ważne i w razie problemów może na nas liczyć. Z kolei świadomość odpowiedniej pielęgnacji chorego dziecka może złagodzić stres u zmartwionych rodziców.

Często boli Cię głowa? Poszukaj przyczyny

ache-19005_1280

Ból głowy to jedna z dolegliwości, która dotyka większość społeczeństwa. Jedni opisują ją jako pulsowanie w skroniach, inni mówią o uczuciu ciężkości, a jeszcze inni skarżą się na ból rozrywający. Niezależnie jednak od tego, w jaki sposób ból odczuwamy, z pewnością musi on występować z jakichś przyczyn. Zobaczmy co może być powodem bólu głowy.

Nowotwór kręgosłupa – jak sobie radzić z bólem?

Spinal-Cord-Tumor-Treatment-in-Delhi_2

Ból jest częstym objawem towarzyszącym chorobie nowotworowej. W wyniku uszkodzenia tkanek podrażniane są receptory bólowe. Rak kręgosłupa jest tym bardziej bolesny, gdyż zmiany patologiczne obejmują tkanki w pobliżu rdzenia nerwowego. Współczesna medycyna na szczęście daje wiele możliwości walki z bólem nowotworowym.

Rak jelita grubego – problemy życia codziennego

main-symptoms-intestine-cancer_1eb7b4219173867c_qcKHCDDbSPGtI9c2Ui64kA

Rak jelita grubego jest przykrą i niestety często śmiertelną chorobą, dotykającą kobiety i mężczyzn, zazwyczaj po 50. roku życia. Problemem w przypadku tej choroby jest nie tylko ból, ale również znaczne obniżenie jakości życia. Z jakimi utrudnianiami muszą borykać się osoby cierpiące na nowotwór jelita grubego?

6 sposobów na poprawę pamięci

1

Kłopoty z pamięcią mogą czasowo doskwierać większości z nas. Ty również masz ten problem? Poznaj i wypróbuj sprawdzone metody na przywrócenie jasności umysłu. Oto one!

Aktywność fizyczna

Jeśli chcesz mieć dobrą pamięć, ruszaj się. Regularne ćwiczenia fizyczne usprawniają dopływ krwi do mózgu. Pobudzą także jego aktywność. Ponadto ruch pomaga dbać o prawidłową masę ciała oraz zapobiegać groźnym powikłaniom nadwagi i otyłości. Wśród wielu ich następstw wymienia się m.in. utratę pamięci, uszkodzenia komórek mózgu i ich przyspieszone starzenie.

Poszukiwanie nowych doświadczeń

Pamięć poprawia także gimnastyka umysłu. O co chodzi? Aby twój mózg odpowiednio pracował, musisz mu stawiać wyzwania w postaci nowych zadań, miejsc i informacji. Może to być choćby rozwiązanie sudoku czy spacer nieznaną trasą. Robienie nowych rzeczy wpływa stymulująco na powstawanie kolejnych połączeń między komórkami nerwowymi. Zwiększa to pojemność pamięci i ułatwia uczenie się.

Unikanie stresu

Dla dobra mózgu, staraj się również spokojniej żyć. Przeciążenie i rozproszenie umysłu związane z długotrwałym stresem osłabia pamięć i koncentrację. W jego wyniku aktywowane są również związki chemiczne, które mogą wpływać na uszkodzenia komórek nerwowych. Nie zapominaj także o dobroczynnym działaniu śmiechu! Przeciwdziała on stresowi i poprawia tzw. pamięć krótkotrwałą.

2

Rezygnacja z używek

Twoje problemy z pamięcią to również znak, że czas rzucić papierosy. Pod wpływem palenia zmniejsza się ilość tlenu dostającego się do mózgu, co szkodzi sprawności umysłu. Udowodniono, że palacze mają większe problemy z zapamiętywaniem niż niepalący. Niekorzystny wpływ na pamięć ma też nadmierne picie alkoholu i zażywanie narkotyków.

Dobry sen

Zadbaj zarówno o ilość, jak i jakość snu. Badania wykazują, że ma on znaczący wpływ na proces uczenia się i zapamiętywania. W nocy, kiedy ciało odpoczywa, mózg przetwarza zdobyte wcześniej informacje i kształtuje wspomnienia. Jeśli sypiasz zbyt krótko lub często się budzisz, twoja zdolność do skupienia się, efektywnego uczenia oraz zachowania nowych informacji może być osłabiona.

 Zdrowe odżywianie

Odpowiedni jadłospis to kolejny sposób, aby zachować jasność umysłu. Ogranicz cukier, żywność przetworzoną oraz rafinowane zboża i oleje. Na twoim talerzu nie może za to zabraknąć produktów zawierających – istotne dla pamięci – witaminy z grupy B i lecytynę. Znajdziesz je m.in. w jajkach, wątróbce, nabiale, orzechach, nasionach i pestkach, fasoli czy soi. Możesz także sięgnąć po wpływające na polepszenie pamięci leki bez recepty.