bialko-dieta-dziecka

Białko w diecie dziecka

Prawidłowy rozwój dziecka jest uzależniony od obecności wielu składników odżywczych. Nikt nie ma wątpliwości, że zrównoważona dieta powinna zawierać produkty różnego pochodzenia, w których zawarte będą węglowodany, tłuszcze i białka oraz witaminy i minerały różnego rodzaju. Dziś chcemy skupić się na białku i powiedzieć kilka słów na temat jego znaczenia w diecie dziecka.

Białko i jego rola w rozwoju dziecka

Białko jest głównym materiałem budulcowym naszego organizmu. To właśnie dzięki jego obecności kości i mięśnie naszych milusińskich mogą rosnąć i zdrowo się rozwijać. Obecność białka jest również konieczna dla prawidłowej pracy mózgu.

Warto mieć jednak na uwadze fakt, że choć białko jest konieczne, to liczne badania wskazują na to, że dieta zbyt obfita w produkty białkowe może również szkodzić. Nadmiar białka może bowiem prowadzić do powstania otyłości, obciążać nerki i przyczyniać się w późniejszym wieku do rozwoju takich chorób cywilizacyjnych jak miażdżyca.

Istotne jest zatem dbanie o to, by nie przekraczać zalecanych norm spożycia białka dla dzieci. Dzienne spożycie białka jest zależne od wieku dziecka i od jego masy. Najwięcej białka, bo nawet do 1,8g/kg masy ciała na dzień potrzebują niemowlaki. Później zapotrzebowanie spada i dziecko do lat 3 potrzebuje 1,17g/kg masy ciała dziennie, a starsze dziecko w wieku 4—15 lat potrzebują tego białka jeszcze mniej, bo 1,1g/kg masy ciała. Pamiętajmy jednak, że normy te są podawane w przeliczeniu na kg masy ciała dziecka. Dlatego choć zapotrzebowanie w przeliczeniu na kg masy ciała spada, to faktyczne spożycie białka jest większe u dzieci starszych, które więcej ważą.

Gdzie szukać białka?

Białko, które możemy dostarczyć małemu człowiekowi może być pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Najbardziej znanym źródłem białka zwierzęcego jest mięso, choć białko znajdziemy również w rybach oraz produktach odzwierzęcych czyli jajach oraz mleku i jego przetworach. Białko roślinne znajdziemy natomiast w roślinach strączkowych, takich jak soja, ciecierzyca, soczewica czy groch.

Jakie białko wybrać?

Wielu rodziców znając różnorodne źródła białka zastanawia się, które z nich wybrać. Zrównoważona dieta powinna zawierać zarówno białka zwierzęce, jak i roślinne. Można spotkać się z takimi stwierdzeniami, że optymalne proporcje wynoszą 2/3 białek zwierzęcych i 1/3 białek roślinnych. Warto jednak różnicować nie tylko rodzaj podawanych dzieciom potraw ze względu na ich pochodzenie, ale wprowadzać różnorodność również w formach, w jakich jest ono podawane.

Jeśli więc chcemy podawać dziecku białko zwierzęce, to niech nie ogranicza się to jedynie do podawania mu mięsa, ale niech w jego diecie pojawią się również mleko i jego przetwory oraz jajka. Warto pamiętać, że w jajku znajdziemy białko najwyższej jakości, a dodatkowo jeszcze witaminy (m.in. wit. A, D i E), lecytynę czy żelazo. Warto również sięgać po ryby, które również, oprócz pełnowartościowego białka, pomagają dostarczyć rozwijającemu także cennej witaminy D oraz kwasów omega.

 

Więcej pożytecznych informacji na temat Witamin oraz suplementacji znajdziecie pod adresem – http://sanostol.pl/porady/witaminy-substancje-odzywcze