zdrowa kolacja

Co dzieci powinny jadać na kolację?

Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie, które ma dostarczyć energii właściwie na cały dzień, gdyż będzie ona stopniowo uwalniania. Kolacja jest równie ważna. Dziecko nie może pójść spać z pustym żołądkiem, ale nie wolno także doprowadzić do jego przejadania się, co może wywołać problemy gastryczne i… niemiłe sny. Warto więc przestrzegać pory kolacji i rozsądnie komponować wieczorne posiłki dla malucha.

Lekko i smacznie

Najlepiej będzie podawać dziecku kolację około godziny 18. Jest to optymalna pora także dla dorosłych, gdyż pozwoli na strawienie większości pokarmu nim pójdzie się spać, a jednocześnie nie dopuści do pojawienia się głodu. Ten ostatni w ciągu dnia posiłek musi być też lekki, gdyż obciążanie organizmu ciężkimi potrawami na noc daje złe skutki: może wywołać nie tylko ból brzucha, ale też problemy ze snem. W przypadku dzieci dobry wybór będą stanowić na przykład kanapki, najlepiej z pieczywa pełnoziarnistego, z dodatkiem warzyw. Jest to znakomity sposób na przemycenie w posiłku dużej ilości witamin i minerałów, a poza tym dzieci zwykle chętnie sięgają po kolorowe kanapki z wielu składników. Dobrym pomysłem jest też ser, chuda wędlina czy twaróg. Bardzo polecane dla dzieci są też oczywiście pokarmy mleczne. Tradycyjna owsianka czy musli z mlekiem bądź jogurtem, najlepiej z dodatkiem suszonych owoców, to idealny posiłek dla malucha. Jeśli jednak sięga się po gotowe musli, trzeba zwracać uwagę, by nie były zbyt bogate w cukier. Lepszym wyjściem może być stworzenie własnej mieszanki poprzez dodanie do płatków otrąb i suszonych bądź świeżych owoców.

Sycąca kolacja

Jeśli chce się, by maluch zjadł przed snem coś bardziej pożywnego, nic nie stoi na przeszkodzie, by przyrządzić mu na przykład jajecznicę, ale nie na tłustym boczku. Lepiej będzie postawić na dodatki warzywne lub alternatywę w postaci omletu z warzywami. Dzieci uwielbiają też słodkie omlety, jak  i naleśniki. Tu jednak trzeba zachować zdrowy rozsądek. Należy zastosować niewielką ilość tłuszczu i unikać takich niezdrowych, kalorycznych dodatków jak wysokosłodzone dżemy ze sklepu czy sosy czekoladowe. Lepsze będą świeże owoce bądź przetwory własnej roboty, a także sos jogurtowy zamiast czekolady i bitej śmietany. Takiej kolacji na pewno nie oprze się żaden maluch.

Jeśli dziecko lubi, można mu też przygotować sałatkę, na przykład z gotowanych warzyw. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by doprawić ją majonezem. Składnik ten ma bardzo złą sławę ze względu na swą kaloryczność, ale też zawiera ważne dla dzieci witaminy, jak A i D. Oczywiście jednak nie należy stosować go w zbyt dużych ilościach.