VitrumCalcium

Co trzeba wiedzieć o wapniu?

Wapń jest niezwykle ważnym minerałem, ale wiedza na jego temat ogólnie nie jest zbyt duża. Każdy wie, że jest on ważny dla mocnych kości i że można go znaleźć w mleku, często jednak na temat tego pierwiastka funkcjonują niewłaściwe opinie. Błędem jest na przykład twierdzenie, że nie trzeba martwić się jego poziomem w organizmie, jeśli spożywa się produkty mleczne. Co koniecznie trzeba wiedzieć na temat tego składnika?

Zapotrzebowanie na wapń jest duże

Osoby, które nie unikają mleka i sięgają po jego przetwory, mogą być zaskoczone tym, że mogą wymagać dodatkowej suplementacji diety tym składnikiem. Trzeba bowiem wiedzieć, że zapotrzebowanie organizmu na wapń jest duże. Wg IŻŻ (Instytut Żywności i Żywienia) młodzież i dorośli powinni przyjmować 1200 -1300 mg wapnia / dzień. Wg WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) kobiety w okresie menopauzalnym oraz osoby >60 lat powinny przyjmować 1500 mg wapnia / dzień. Należy stosować zdrową dietę bogatą w wapń. A jeśli nie jesteśmy w stanie pokryć zapotrzebowania dietą, zaleca się włączenie suplementacji, np. produktami zawierającymi wapń naturalnego pochodzenia z muszli ostryg.

Wapnia potrzebują nie tylko dzieci

Przekonanie, że wapń służy tylko do budowania kości, sprawia, iż zwykle uważa się, że jest on potrzebny tylko w okresie, gdy dzieci rosną i tworzy się ich kościec. Nie jest to jednak prawda. Na każdym etapie życia kości należy wzmacniać stosując odpowiednią dietę bogatą w wapń, witaminę D i magnez oraz wdrażając aktywność fizyczną. Poza tym można wyróżnić wiele innych grup, które szczególnie potrzebują wapnia. Są to między innymi kobiety w ciąży i karmiące piersią, kobiety w okresie menopauzalnym oraz osoby >60 lat, a także wszystkie osoby starsze. Wapń jest jednak potrzebny każdemu, zwłaszcza, że spełnia o wiele więcej ról w organizmie, niż tylko budowanie kości!

Wapń spełnia wiele ról w organizmie

Poza swą najbardziej znaną funkcją, związaną ze wsparciem zdrowych kości, zębów i mięśni, wapń przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga w utrzymaniu prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, w prawidłowym funkcjonowaniu enzymów trawiennych i bierze udział w procesie podziału i specjalizacji komórek.

Buduje nie tylko kości

Często zapomina się o tym, że wapń, mając znaczenie dla kości, wpływa też na zęby, które zbudowane są z tych samych tkanek. Zatem każdy, kto dba o swoje zęby i chce na długo zachować ich dobry wygląd, powinien zwrócić uwagę nie tylko na ich higienę, ale na to, czy jego dieta zawiera odpowiednią ilość wapnia.

Wchłanianie i wydalanie wapnia

Dostarczanie sobie wapnia w diecie to nie wszystko. Trzeba jeszcze upewnić się, że jest on dobrze wchłaniany, w czym pomaga m.in. właściwy poziom witaminy D w naszym organizmie. Należy też zadbać o wyeliminowanie czynników, które odpowiadają za nadmierne wydalanie wapnia z organizmu. Jest to między innymi picie dużych ilości kawy, coli i palenie papierosów.