images-1

Co zrobić by nie chorować?

Okres jesienno – wiosenny sprzyja powstawaniu infekcji. To wtedy najczęściej borykamy się z bólem gardła, katarem czy kaszlem. Przy każdej kolejnej infekcji zadajemy sobie pytanie, co zrobić by nie chorować. Postaramy się dziś znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Dlaczego chorujemy?

Zacznijmy od odpowiedzi na bardzo krótkie pytanie, a więc dlaczego chorujemy. Otóż chorujemy dlatego, że nasz układ odpornościowy nie radzi sobie z wirusami i bakteriami, które nas atakują. Nasza armia, jaką są komórki układu immunologicznego, jest za słaba, by odeprzeć armię napierającego na nasz organizm wroga. Nie daje za wygraną od razu, ale w pewnym momencie nie wytrzymuje i poddaje się, a nasz organizm zaczyna chorować.

Jeśli chorujesz rzadko, to znak, że Twój układ immunologiczny działa prawidłowo i masz wysoką odporność. Jeśli jednak nawet autobusowa przejażdżka koło kaszlącej osoby kończy się bólem gardła i gorączką, to znak, ze Twoja odporność jest osłabiona i z pewnością dobrze by było nad nią popracować.

Od czego zależy odporność?

Odporność, czyli zdolność organizmu do walki z atakującymi z zewnątrz wirusami i bakteriami chorobotwórczymi zależy od kilku czynników. Wśród nich są dwa najważniejsze, a mianowicie odpowiednia dieta i regularna aktywność fizyczna.

food-1475223_1280

Odpowiednia, a więc zróżnicowana dieta, pomaga dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dzięki czemu układ immunologiczny wzmacnia się na wszystkich frontach. Zrównoważone odżywianie zapewnia bowiem zarówno białka, tłuszcze i węglowodany, jak i potrzebne naszemu organizmowi witaminy.

Niedobory niektórych z nich mogą zaś prowadzić do powstawania luk w układzie odpornościowym i osłabieniu pewnych układów obronnych. Np. objawem niedoborów witamin z grupy B są stany przemęczenia, których efektem jest osłabienie organizmu.

Drugim czynnikiem, który ma ogromny wpływ na odporność organizmu jest aktywność fizyczna. Regularny ruch pozwala dotlenić komórki, wzmacnia serce i pobudza układ krwionośny do pracy. Dzięki temu szybciej i efektywniej dostarcza on składniki odżywcze do komórek, a one mogą je efektywniej wykorzystać.

Warto więc zadbać o regularny ruch, najlepiej na świeżym powietrzu, szczególnie w okresie zimy. Nie należy się bać niskich temperatur i chować się w cieple przez cały okres zimowy. Zmiany temperatury wpływają bowiem korzystnie na pracę układu immunologicznego, a przecież właśnie o to nam chodzi.

Mamy nadzieję, że już wiecie co zrobić by nie chorować. Przepis jest naprawdę prosty i aż trudno uwierzyć, że tak wiele osób boryka się z częstymi przeziębieniami. Polecamy zadbać o zdrowe odżywianie i regularną dawkę ruchu, co korzystnie wpłynie na odporność organizmu. Jeśli efektem takich działań może być przetrwanie sezonu chorobowego bez ani jednego przeziębienia, to wydaje się, że warto wprowadzić zdrowe nawyki na co dzień.

Jeśli nadal nie jesteście przekonani to chcemy dodać, że ruch i zdrowie odżywianie nie tylko zapobiega chorobom, ale również pomaga zachować młodość i siły witalne. A o to chyba warto zawalczyć.

Artykuł napisany przy współpracy specjalistów z http://www.amol.pl/