cukier dzieci

Cukier groźny dla dzieci

Na temat szkodliwości cukru powiedziano już wiele. Zwykle jednak wskazuje się na jego szkodliwy wpływ na organizm dorosłych, a rzadziej zwraca się uwagę na to, że przecież ma on tak samo zły wpływ na zdrowie dzieci. Jego nadużywanie jest przede wszystkim przyczyną otyłości, ale może też prowadzić do rozwoju cukrzycy! Nikomu nie trzeba też przypominać o tym, że cukier i słodkie przekąski sprzyjają rozwojowi próchnicy. Ważne jest, by postarać się dostarczać dziecku tylko niewielkie ilości cukru z pożywieniem.

Warto czytać etykiety

By zmniejszyć ilość przyjmowanego przez dziecko cukru, należy nie tylko kontrolować ilości spożywanych przez niego słodkich przekąsek. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że cukier można znaleźć praktycznie we wszystkich produktach żywnościowych, wystarczy tylko wczytać się w ich etykiety. Oczywiście niemożliwe i niedobre byłoby jego całkowite wyeliminowanie. Niemniej trzeba ograniczać ilość przyjmowanego cukru, a także zwracać uwagę na jego jakość. Biały cukier, czyli sacharoza, jest zdecydowanie niepolecany, ale jeszcze gorszy jest jego tańszy zamiennik – syrop glukozowo-fruktozowy, który można znaleźć w ogromnej ilości produktów. Tego składnika należy zdecydowanie unikać. Najmniej szkodliwa jest fruktoza, czyli cukier naturalnie występujący na przykład w owocach, ale jego nadmiar także nie jest dobry. Najwięcej szkodliwych cukrów znajduje się nie tylko w słodkich przekąskach, ale też słodkich, kolorowych i gazowanych napojach, dzieci więc w ogóle nie powinny ich pić.

Sposoby na ograniczanie cukru w diecie dziecka

Ponieważ dzieci lubią słodycze, a cukier w nich zawarty uzależnia, najlepiej jest w ogóle pociech do nich nie przyzwyczajać, by potem nie musieć „odstawiać” ich na siłę. Zresztą zadziała to tylko w domu, ale już poza nim maluch będzie mógł sam kupić sobie słodycze, jeśli będzie chciał. Ważne jest, by wyrabiać w dziecku zdrowe nawyki. Powinno to być przede wszystkim unikanie dosładzania wszelkich pokarmów, do czego rodzice mają tendencje, myśląc, że wówczas będą bardziej smakować dzieciom. Dosładzanie płatków czy owoców jest zbędne! Warto też postarać się zamieniać sklepowe produkty własnymi. Zamiast zawierającego duże ilości cukru jogurtu owocowego można podać dziecku jogurt naturalny z samodzielnie dodanymi owocami. Takich możliwości jest wiele, trzeba tylko wykazać się kreatywnością.