Yellow lemon lies near medical stethoscope which how would exam it. Concept to refer lemon and its juice as health food, it health benefits and use lemon in traditional medicine to treat colds

Cytryna i jej właściwości

Cytryny były u nas przez całe lata produktem trudnodostępnym i luksusowym. Na szczęście od dobrych kilkudziesięciu lat można je kupić już niemal w każdym sklepie, dzięki czemu na co dzień możemy korzystać z ich dobroczynnych właściwości. Wielu kojarzą się one wyłącznie jako źródło witaminy C, a tymczasem mają jeszcze szereg innych prozdrowotnych właściwości. Zobaczmy, co dobrego kryje się pod tą żółtą skórką.

Bogactwo składników

cytryna - witaminy2

Cytryna zawiera wiele składników, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Oprócz wspomnianej wyżej witaminy C znajdziemy w niej również witaminę A, wapń, potas, żelazo oraz flawonoidy, których działanie antyutleniające jest dowiedzione naukowo. W cytrynie znajdziemy również polifenole, m.im. rutynę oraz kwas cytrynowy i liczne olejki eteryczne mające pozytywny wpływ na nasz organizm.

Wpływ cytryny na nasz organizm

cytryna - witaminy3Widząc powyższą listę składników, jakie znajdziemy w cytrynie, nie powinno dziwić, że jej spożywanie wywiera pozytywny wpływ na nasz organizm. Cytryna, dzięki obecności witaminy C, działa doskonale na nasz układ odpornościowy. Ma również bardzo pozytywny wpływ na nasz układ krwionośny. Zawarta w cytrynie rutyna uszczelnia naczynia krwionośne zapobiegając krwawieniom, a potas i wapń pomagają zadbać o zdrowe serce.

Woda z sokiem z cytryny jest również uznawana za świetny środek wspomagający odchudzanie. Istotnie, zawarte w soku cytrynowym składniki wspomagają i przyspieszają przemianę materii, a także pomagają pozbyć się toksyn z organizmu. Warto również wiedzieć, że obecny w cytrynie kwas cytrynowy przeciwdziała pojawianiu się kamieni nerkowych i żółciowych, co korzystnie odbija się na pracy całego układu pokarmowego.

Co ciekawe, sok cytrynowy mimo swojego kwaśnego smaku pomaga odkwasić organizm. Dzieje się tak dlatego, że jej spożycie wywiera alkalizujący wpływ na organizm i pomaga walczyć z jego zakwaszeniem. Cytryna jest również doskonałym dodatkiem do napojów izotonicznych, których zadaniem jest uzupełnienie równowagi elektrolitowej po wysiłku fizycznym.

Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym, cytryna pomaga również zachować młody wygląd. Wykorzystuje się ją nie tylko wewnętrznie, ale również w postaci maseczek, których celem jest rozświetlenie cery i poprawa jej wyglądu.

Jak wykorzystać cytrynę?

Powyższa lista dobroczynnych skutków spożywania cytryny powinna zachęcić nas do tego, by plasterki cytryny lub jej sok pojawiały się w naszym jadłospisie regularnie. Dobrym sposobem na realizację takiego planu jest codzienne picie wody z cytryną. Wielu dietetyków, którzy mówią o zdrowym odżywianiu, zaleca, by zaczynać dzień od wypicia szklanki wody z cytryną. Oprócz tego, że dzięki temu będziemy mogli skorzystać z dobroczynnych właściwości cytryny, dobrze rozpoczniemy dzień i zadbamy o prawidłowe nawodnienie organizmu.

cytryna - witaminy4

Wodę z cytryną można przygotować w bardzo prosty sposób. Wystarczy wziąć szklankę wody i wycisnąć do niej sok z połówki cytryny. Jeśli taki kwaśny napój nam nie odpowiada, to wystarczy, że dodamy do niej łyżeczkę miodu. Możemy również dodać inne dodatki, takie jak imbir lub cynamon, które również są znane z pozytywnego wpływu na nasz organizm.

Na koniec chcemy dodać, że co prawda picie wody z cytryną ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm, to jednak musimy pamiętać o tym, że nadmiar kwasów może negatywnie wpłynąć na nasze uzębienie. To właśnie dlatego nie zaleca się picia nierozcieńczonego soku cytrynowego. Jeśli jednak sok zostanie rozcieńczony wodą, to ryzyko uszkodzenia szkliwa jest minimalne. Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie przeczytaj fakty i mity dotyczące picia wody z cytryną na stronie http://www.amol.pl/picie-wody-z-cytryna-fakty-i-mity