przekska

Dieta MIND, czyli „lekarstwo” na pamięć

Czy wiesz, że odpowiedni jadłospis może korzystnie wpływać na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera? Ten plan żywieniowy nazywany jest dietą MIND. 

Jedzenie dla umysłu

Dieta MIND (po polsku: UMYSŁ) jest podobna do dwóch innych zdrowych planów żywienia – diety DASH i diety śródziemnomorskiej. Ale zaleca więcej składników odżywczych i produktów, które literatura medyczna określa jako dobre dla mózgu. Do tych pierwszych zaliczyć należy witaminy: C,E i z grupy B, antyoksydanty czy tzw. dobre tłuszcze. Przykładem drugich są owoce jagodowe.

Według diety MIND należy jeść produkty z 10 poniższych grup:

  • Zielone warzywa liściaste (np. szpinak i sałata): co najmniej sześć porcji w tygodniu, najlepiej 3 porcje dziennie
  • Inne warzywa: co najmniej jedno dziennie
  • Orzechy: pięć porcji w tygodniu
  • Owoce jagodowe: dwie lub więcej porcji w tygodniu
  • Nasiona roślin strączkowych: co najmniej trzy porcje w tygodniu
  • Produkty z pełnego ziarna: trzy lub więcej porcji dziennie
  • Ryby: raz w tygodniu
  • Drób (np. kurczak lub indyk): dwa razy w tygodniu
  • Oliwa z oliwek: używaj jej jako głównego tłuszczu do przyrządzania potraw
  • Wino: lampka dziennie

the table in the restaurant is served with white dishes

Produkty, które należy ograniczyć to:

  • Czerwone mięso i jego przetwory: mniej niż cztery porcje w tygodniu
  • Masło i margaryna: mniej niż łyżeczka dziennie
  • Ser: mniej niż jeden raz w tygodniu
  • Ciastka i słodycze: mniej niż pięć porcji w tygodniu
  • Żywność smażona lub fast-food: mniej niż jedna porcja w tygodniu

Dlaczego warto stosować podejście MIND

Jedno z badań wykazało, że u osób, które stosowały dietę MIND, ryzyko choroby Alzheimera zmniejszyło się aż o 54%. Ponadto naukowcy odkryli, że u dorosłych, którzy trzymali się tego sposobu żywienia tylko przez pewien czas, ryzyko wystąpienia choroby zmniejszyło się o około 35%. Badacze potrzebują więcej danych dotyczących podejścia MIND, ale jest to bardzo obiecujący początek.

Nawet jeśli w twojej rodzinie nie było choroby Alzheimera lub nie masz innych czynników ryzyka, warto spróbować planu żywienia MIND. To nie tylko „lekarstwo” na pamięć, ale i dieta dobra dla serca oraz – ogólnego stanu zdrowia. Korzyści odniesiesz nawet nie trzymając się ściśle podejścia MIND. Dzięki temu, prawdopodobieństwo długotrwałego stosowania tego sposobu żywienia zwiększa się. A im dłużej jesz zgodnie z MIND, tym ryzyko wystąpienia u ciebie choroby Alzheimera jest mniejsze.

Warto jednak podkreślić, że choć dieta odgrywa dużą rolę, jest to tylko jeden z elementów służących zapobieganiu chorobie Alzheimera. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko, kontroluj stres i regularnie uprawiaj aktywność fizyczną.

Poznaj więcej szczegółów: http://vitabuerlecithin.pl/lek-na-pamiec-i-koncentracje/