jak_wazna_jest_witamina_d

Dlaczego trzeba przyjmować witaminę D?

Każdy wie, że wszystkie znane medycynie witaminy są ważne dla zdrowia. Niestety często postrzega się je tylko jako składniki, które warto dostarczać do organizmu, ale ich brak też nie będzie miał większego znaczenia. W przeciętnej zdrowej diecie niektóre witaminy występują w dużej ilości i nie jest problemem dostarczenie ich. Jednak w przypadku witaminy D dostarczenie rekomendowanej przez specjalistów ilości wraz z pożywieniem może okazać się niewystarczające.

Zbyt mało witaminy D spożywamy z dietą

Wiele witamin w dużych ilościach można znaleźć zwłaszcza w owocach i warzywach. Mówi się nawet, że owoce i warzywa są skarbnicą witamin. Jednak witaminę D można znaleźć tylko w niektórych produktach i nie są to produkty wspomniane wyżej. Witaminę D zawierają między innymi sery podpuszczkowe, mleko, żółtka jaj czy ryby i przetwory rybne. W dodatku zawartość witaminy D np. w serach, jajach czy mleku nie jest duża. Czasami witaminą D wzbogaca się margaryny, jednak nie jest to jeszcze bardzo popularne w Polsce.

 

Stosunkowo małe nasłonecznienie w Polsce

W przypadku witaminy D należy przede wszystkim zadbać o syntezę skórną. Organizm może wytwarzać ten związek w skórze pod wpływem słońca, ale jest to możliwe tylko wiosną i latem i to przy bezchmurnym niebie. Niemniej jednak jeśli zadba się o właściwą ilość czasu spędzanego na słońcu i stosuje dietę bogatą w tłuste ryby morskie, można przyjąć, że dostarczamy do organizmu odpowiednią ilość witaminy D. Specjaliści jednak zalecają suplementację przez cały rok.* W miesiącach od września do kwietnia w naszej szerokości geograficznej synteza skórna nie może zachodzić, więc suplementacja jest szczególnie wskazana.

 

*Rusińska A., Płudowski P., Walczak M. i inni (2018) Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of Vitamin D Deficiency in Poland—Recommendations of the Polish Society of Pediatric Endocrinology and Diabetes and the Expert Panel With Participation of National Specialist Consultants and Representatives of Scientific Societies—2018 Update. Front. Endocrinol. 9:246. doi: 10.3389/fendo.2018.00246

 

Do czego witamina D jest potrzebna?

 

Pełni ona w organizmie wiele funkcji, ale przede wszystkim zwraca się uwagę na to, że pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Szczególnie istotne jest to w okresie jesienno – zimowym, kiedy organizm jest najbardziej narażony na niekorzystne czynniki.

Ponadto witamina D jest ważna dla zachowania zdrowych kości i zębów oraz prawidłowego funkcjonowania mięśni. Dbanie o jej prawidłowy poziom w organizmie jest kluczowe, przy czym, nie wiedzieć dlaczego, często uważa się, że jest to ważne tylko w przypadku dzieci oraz kobiet po menopauzie. Prawda jest taka, że witaminy tej potrzebują wszyscy, niezależnie od tego, na jakim etapie życia się znajdują.