mleko-wapn-niedobory

Groźne niedobory wapnia w organizmie

Może się wydawać, że łatwo jest pokryć zapotrzebowanie organizmu na wapń, gdyż pierwiastek ten można znaleźć w stosunkowo dużej ilości składników pokarmowych. Czy jednak na pewno jest to takie łatwe?

Powody niedoborów wapnia

Prawdą jest, że wapń można znaleźć w wielu pokarmach, przede wszystkim w przetworach mlecznych, a więc wcale nie trzeba pić samego mleka, jeśli ktoś go nie lubi. Warto jednak pamiętać, że obecnie coraz więcej osób stwierdza u siebie nietolerancją laktozy, co powoduje unikanie mleka i jego przetworów ze względu na przykre dolegliwości po ich spożyciu. Na tym nie koniec. Dzienne zapotrzebowanie na wapń jest na tyle duże, że na pewno nie wystarczy szklanka mleka do śniadania i plasterek sera, by je pokryć. Potrzeba byłoby aż kilku szklanek, a czy ktoś jest w stanie każdego dnia spożywać aż tyle? Z pewnością nie, stąd niedobory wapnia są bardzo częste. W dodatku nie zawsze, nawet jeśli wapń jest przyjmowany we właściwych ilościach, jest właściwie wchłaniany. Potrzebny jest do tego między innymi magnez, a także witamina D. Jeśli pierwiastków tych także zabraknie, można spożywać spore ilości przetworów mlecznych, ale wapń z nich pochodzący nie będzie właściwie wykorzystywany. Warto również pamiętać, że zła dieta, palenie papierosów, picie dużych ilości kawy czy coli również negatywnie wpływa na poziom wapnia w organizmie. Obniża jego poziom, utrudnia bądź całkiem uniemożliwia wchłanianie z przewodu pokarmowego, a także sprzyja jego wydalaniu. Wobec tego nie może dziwić fakt, iż wiele osób ma zbyt mało wapnia w organizmie, a najczęściej powodem tego jest dostarczanie go w zbyt małych ilościach.

 

Czym grozi zbyt niski poziom wapnia?

Pewnie każdy wie o tym, że wapń jest potrzebny do zachowania mocnych kości i zębów. Gdy więc pierwiastka tego jest za mało, zęby stają się podatne na próchnicę, a kości na złamania. Błędem jest przy tym zakładanie, że dotyczy to tylko osób w pewnym wieku – dzieci i kobiet po menopauzie narażonych na osteoporozę. Każdy może odczuć skutki niedoboru wapnia, gdy więc nie dostarcza się go w odpowiedniej ilości z pożywieniem, niezbędna jest suplementacja. Trzeba wybrać środek, który pokryje w znacznej części lub całkowicie niedobory wapnia, a także, dzięki naturalnemu składowi, będzie dobrze przyswajany. Najlepiej, by nie był to sam wapń, ale na przykład wzbogacony witaminą D3, która będzie odpowiadać za jego właściwe wchłanianie i wykorzystywanie – wtedy efekt suplementacji będzie najlepszy.

 

Więcej ciekawych artykułów oraz porad na temat tego dlaczego wapń jest ważny dla zdrowia znajdziesz pod adresem http://www.vitrumcalcium.pl