jak-dbac-o-odpornosc-latem

Idzie lato, czas zadbać o odporność

Latem mało kto myśli o infekcjach, gdyż okresem dla nich zarezerwowanym jest głównie jesień i zima. Warto jednak pamiętać o tym, że działania podjęte w okresie letnim mogą sprawić, że nabyta odporność uchroni przed przykrymi skutkami infekcji wtedy, gdy już błogie letnie dni przeminą.

Co można zrobić latem, by nie chorować jesienią i zimą?

Lato to świetny czas, by zadbać o wzmocnienie odporności. Sprzyja temu przede wszystkim bogactwo świeżych warzyw i owoców, które zawierają duże ilości witamin i minerałów. Warto jeść je jak najczęściej, a na pewno będzie to dawało długofalowe skutki, wspierając odporność. Nie bez znaczenia jest też wakacyjny wypoczynek, gdyż zregenerowany organizm jest mocniejszy, podczas gdy przemęczony łatwo poddaje się infekcjom. Nie wolno też zapominać o jeszcze jednej, bardzo ważnej kwestii związanej z latem – w tym czasie można zadbać o podaż witaminy D: łatwo, przyjemnie i bez żadnych nakładów finansowych. Chodzi tu nie tylko o stosowanie odpowiedniej diety, gdyż naturalne źródła witaminy D dostępne są przez cały rok (choć niestety nie jest ich wiele). Latem najlepszym źródłem tego bardzo ważnego dla odporności organizmu składnika jest… słońce. Trzeba jednak wiedzieć, jak z niego korzystać, by możliwe było produkowanie witaminy D3 w skórze.

 

Proces syntezy skórnej

jak-dbac-o-odpornosc-latem

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, więc warto dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie. Wytwarzaniu witaminy D3 w skórze człowieka sprzyjają bezchmurne, słoneczne dni, gdyż do skóry muszą docierać spore ilości promieni słońca, by proces syntezy skórnej zachodził. Warto więc w pogodne dni skorzystać z dobrodziejstwa słońca i wystawić na jego działanie przynajmniej gołe przedramiona i częściowo nogi. Trzeba jednak pamiętać, by nie chronić w tym czasie skóry kremem z filtrem, gdyż wówczas proces syntezy nie będzie mógł zachodzić. Dodatkowo najkorzystniej będzie wystawić się na działanie promieni słonecznych wtedy, gdy są one najsilniejsze, czyli w godzinach między 10 a 15. Są to godziny południowe, a więc czas, gdy wiele osób chroni się przed skwarem w domu, bojąc się udaru. Nie ma jednak powodu, by się tego obawiać, gdyż wcale nie trzeba przebywać na słońcu całymi godzinami, by wytwarzać witaminę D (poza tym nakrycie głowy uchroni przed udarem). 15-20 minut w zupełności wystarczy, zwłaszcza jeśli będzie się stosować taki zabieg codziennie, gdy tylko pogoda i inne okoliczności pozwolą.