4

Jak dbać o układ trawienny?

Układ trawienny jest jednym z ważniejszych układów naszego organizmu. To za jego pośrednictwem odżywiamy się i dostarczamy naszemu organizmowi składniki odżywcze. Od jego kondycji zależy również nasze zdrowie, dlatego warto zastanowić się jak dbać o układ trawienny.

Regularne odżywianie

Często słyszymy głosy dietetyków, którzy podkreślają jak ważne jest regularne spożywanie posiłków. Jest to istotne z dwóch powodów. Po pierwsze regularnie się odżywiając dostarczamy organizmowi pożywienie w określonych porach, dzięki czemu może on się do trawienia przygotować. Aby sprawdzić jak to działa, wystarczy przez jakiś czas spożywać posiłki z żelazną regularnością. Organizm tak się do tego przyzwyczai, że gdy będzie zbliżała się pora posiłku, da nam o tym znać. Poczujemy ssanie w brzuchu, bo zaczną się wydzielać soki żołądkowe przygotowując żołądek na przyjęcie nowej partii pożywienia do trawienia. U niektórych osób przygotowywanie może objawić się np. burczeniem w brzuchu, które jednoznacznie uznawane jest za sygnał głodu.

Drugim ważnym aspektem związanym z regularnym odżywianiem jest fakt spożywania mniejszych posiłków, ale częściej. Dzięki temu, że zamiast 2 nieregularnych posiłków dziennie spożywamy 4-5 o określonych godzinach, nasz układ trawienny jest mniej obciążony. Musi aktywizować się częściej, ale ma lżejszą pracę do wykonania.

Odpowiednia dieta

cereal-898073_1280

Regularne spożywanie posiłków to nie jedyna metoda pomagająca zachować układ trawienny w odpowiedniej kondycji. Istotne znaczenie ma również dieta, a więc rodzaj i sposób przygotowywania spożywanych posiłków. Im lżejsze, bardziej naturalne, mniej tłuste i ciężkostrawne potrawy, tym lepiej dla naszego układu trawiennego.

Dbając o układ trawienny należy jednak pamiętać nie tylko o tym, żeby spożywać potrawy z niewielką zawartością tłuszczu, ale również bogate w błonnik. Jego obecność jest bowiem niezbędna w procesie trawienia i znacząco ułatwia pasaż jelitowy. Znajdziemy go przede wszystkim w owocach i warzywach oraz w zbożach, które muszą się znaleźć w codziennej diecie osób dbających o swój układ trawienny.

Należy również ograniczyć produkty wysoce przetworzone. Nasz układ trawienny będzie nam zdecydowanie bardziej wdzięczny, gdy zamiast białego ryżu zjemy ryż dziki, zamiast mąki pszennej – mąkę pełnoziarnistą, a zamiast kupionych słodyczy pełnych utwardzaczy i białego cukru – upieczone w domu ciastka owsiane z miodem.

Dobroczynne bakterie

yogurt-1442034_1280

Mówiąc o sposobach dbania o układ trawienny nie możemy zapomnieć o dbaniu o florę bakteryjną jelit. Jest ona niezwykle ważna nie tylko dla samego układu pokarmowego, ale również dla całego organizmu. Zaburzenia równowagi flory jelitowej są często efektem nieodpowiedniej diety, ale również antybiotykoterapii czy chorób wirusowych atakujących układ trawienny. W takich sytuacjach o florę bakteryjną jelit należy zadbać szczególnie, uzupełniając jej skład poprzez podawanie probiotyków i prebiotyków. Warto sięgać zarówno po te pochodzenia naturalnego, a więc znajdujące się w jogurtach, kefirze czy maślance, jak i te dostępne w postaci kapsułek.

Odpowiednie nawodnienie

Ważnym uczestnikiem procesu trawienia jest woda. Osoby, które piją jej odpowiednią ilość nie mają problemów z wypróżnieniami, a zaparcia raczej im się nie zdarzają. Warto zatem zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i wypijać codziennie zalecane przez specjalistów 2-2,5 l wody dziennie.

Naturalni sprzymierzeńcy w trosce o układ trawienny

Na koniec chcemy dodać jeszcze kilka słów na temat ziół, a więc naturalnych sprzymierzeńców, którzy pomagają troszczyć się o układ trawienny. To właśnie po nie sięgamy, gdy odczuwamy dolegliwości bólowe, jesteśmy przejedzeni czy mamy wzdęcia. Możemy jednak korzystać z ich dobroczynnych właściwości częściej, nie tylko od przypadku do przypadku. Warto regularnie pić np. napar z mięty, rumianku czy siemienia lnianego, który doskonale wyściela ściany przewodu pokarmowego.

Mamy nadzieję, że dzięki naszym poradom już wiecie, jak zadbać o układ trawienny. Jesteśmy przekonani, że stosując się do nich, poczujecie zdecydowaną poprawę samopoczucia. Być może również przy okazji uda się zrzucić choć kilka zbędnych kilogramów, co będzie miłym efektem ubocznym.