wartosci-witamina-d

Jak dostarczać sobie witaminę D?

Nikt nie ma wątpliwości co do tego, że witaminy są bardzo ważne dla zdrowia, jednak o ich roli i dostarczaniu w odpowiednich ilościach do organizmu często zapominamy. Przykładem jest tu witamina D. Konieczne jest zadbanie o jej odpowiednią podaż, zwłaszcza, że trzeba mieć na uwadze, że wcale nie jest to łatwe. Inne witaminy można przyjmować z pożywieniem nawet o tym nie wiedząc, jednak akurat ta substancja jest obecna w niewielkiej ilości pokarmów. Jak zatem zadbać, by nie zabrakło jej w organizmie?

Ważna słoneczna witamina

Lekarze alarmują, że kwestia odpowiedniej podaży witaminy D ta jest mocno zaniedbywana, co powoduje, że ogromna liczba Polaków wymaga suplementacji witaminą D. Powodem tego jest przede wszystkim niewiedza – nie każdy wie, na co jeszcze poza wzmacnianiem kości i zębów oraz budowaniem odporności wpływa ten składnik. Jej role są bardzo ważne, gdyż między innymi wzmacnia mięśnie, bierze udział w procesach podziału komórek, sprzyja wchłanianiu wapnia i fosforu w organizmie czy pomaga zmniejszyć ryzyko upadku związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni, co u osób powyżej 60 lat zmniejsza ryzyko złamań kości. Problemem w dostarczaniu sobie tego składnika jest nie tylko jego niewielka obecność w produktach żywnościowych, ale też jest obecna w takich, które są stosunkowo rzadko spożywane w Polsce, jak ryby. Inne źródło witaminy D – słońce, także nie zawsze jest i może być wykorzystywane. Polska nie jest słoneczną Hiszpanią i prawdziwie słonecznych dni w roku jest stosunkowo niewiele, zwłaszcza, gdy lata są deszczowe. Ponadto nie każdy korzysta ze słońca i robi to właściwie. Kiedy na przykład opalając się, chronimy skórę kremem z filtrem UV, prawie całkowicie blokuje to możliwość zachodzenia syntezy skórnej, a więc korzyść ze słońca w tym sensie jest żadna.

 

Potrzebna suplementacja

Gdy w odpowiedni sposób i odpowiednio często korzysta się ze słońca, a przy tym dba, by w menu pojawiały się pokarmy bogate w witaminę D, nie trzeba martwić się o jej podaż – przynajmniej w miesiącach letnich. Natomiast suplementacja w okresie jesienno-zimowym jest bardzo wskazana. Dotyczy to nie tylko grup, które mają szczególne zapotrzebowanie na tę witaminę, jak dzieci, kobiety w okresie menopauzy czy osoby mające słabą odporność. Każdy potrzebuje tego składnika, nikt więc nie jest zwolniony z obowiązku dbania o jego dostarczanie do swojego organizmu.