slonce-witamina-d

Jak korzystać ze słońca, by kumulować witaminę D3?

Lato to pora roku przyjemna i korzystna z wielu powodów. Jest to także czas, gdy można przestać martwić się o poziom witaminy D w organizmie oraz odstawić stosowane zimą suplementy z tą substancją. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, jeśli będzie się w odpowiedni sposób korzystać ze słońca. Wbrew pozorom, synteza skórna witaminy D3 nie zachodzi automatycznie gdy tylko wyjdzie się na zewnątrz w słoneczny dzień.

Potrzebna dobra pogoda

 

Synteza skórna witaminy D3 może zachodzić tylko wówczas, jeśli spełnione są określone warunki. Kluczowym jest odpowiednia pogoda. Proces ten może przebiegać tylko przy bezchmurnym niebie. Problem polega na tym, że w Polsce takich dni jest stosunkowo mało, ważne jest więc, by wykorzystać je do maksimum. Warto choć na parę minut opuścić mieszkanie i oderwać się od codziennych zajęć, by „złapać” trochę słońca i „słonecznej” witaminy.

Najlepiej jest wychodzić na słońce w godzinach południowych. Zalecenie to stoi w opozycji do zasad unikania udaru słonecznego, jednak wystarczy pamiętać, by nakryć głowę, aby nie dopuścić do tego problemu. Poza tym na słońcu wcale nie trzeba przebywać długo – kwadrans dziennie wystarczy, by organizm wytworzył potrzebną mu ilość tej ważnej substancji. Jest to argument także dla osób, które niepokoi fakt, iż dla umożliwienia syntezy skórnej nie można chronić skóry przed słońcem za pomocą filtrów UV. W krótkim czasie nie powinno dojść do poparzeń, a w przypadku dzieci czas przebywania na słońcu można jeszcze bardziej skrócić.

 

O czym trzeba pamiętać?

slonce-witamina-d

Prócz przedstawionych wyżej informacji, nie wolno zapominać, że konieczne jest wystawienie na działanie słońca odpowiednio dużego obszaru ciała. Powinny to być przynajmniej przedramiona i  nogi, a więc T-shirty i krótkie spodenki są bardzo wskazane. Im więcej odsłoni się ciała, tym lepiej, świetnym więc sposobem na kumulowanie witaminy D jest też opalanie. Nabyty przy tej okazji złocisty koloryt sprawia, że skóra wygląda zdrowo i promiennie. Trzeba jednak zachować w tym zdrowy rozsądek i pamiętać, że melanina w skórze (brązowy barwnik – tzw. opalenizna) stanowi filtr i utrudnia wytwarzanie witaminy D. Nawet chęć dostarczenia sobie jak największych ilości witaminy D3, tak, by wystarczyło jej na całą zimę, nie usprawiedliwia brawury. Nie można dopuścić do udaru czy poparzeń słonecznych, warto też pamiętać o fotostarzeniu oraz zagrożeniu czerniakiem. Na słońcu trzeba więc spędzać umiarkowane ilości czasu, zwłaszcza w godzinach południowych, gdy świeci najmocniej. Tylko wtedy można będzie zachować zdrowie, i to w wielu aspektach. Zaleca się nałożenie filtru UV dopiero po 15-20 minutach przebywania na słońcu.

 

Więcej informacji na temat witaminy D znajdziecie pod adresem: http://www.vitrumd3.pl/wszystko-o-witaminie-d/niedobor-witaminy-d/