Jak się odżywiać, by dostarczać organizmowi witaminę D?

Wiele mówi się na temat konieczności zdrowego odżywiania. Stosowanie zdrowej diety ma na celu nie tylko unikanie niezdrowych, szkodliwych czy powodujących nadwagę produktów. Jeszcze ważniejsze jest dostarczanie organizmowi składników, których potrzebuje, między innymi witamin. Jak zatem odżywiać się, by w organizmie nie zabrakło witaminy D? Coraz więcej osób uświadamia sobie, jak ważna jest ta substancja, ale nie zawsze wiadomo, jak zadbać o jej podaż.

Naturalne źródła witaminy D – jakie produkty ją zawierają?

W przypadku dużej części potrzebnych organizmowi składników, także witamin, zdrowa, dobrze zbilansowana dieta w pełni wystarczy, by pokryć zapotrzebowanie organizmu na te składniki. Jednak niestety nie dotyczy to witaminy D. Źródeł pokarmowych tego składnika jest niewiele. Zawierają ją między innymi tłuste ryby morskie, przetwory mleczne, na przykład sery podpuszczkowe, a także jajka. Wzbogacane są w nią czasem margaryny. Bardzo ważne jest, by włączyć te pokarmy do swojej diety. Należy przy tym zwracać uwagę na stan swojego zdrowia, bo osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny ograniczać produkty pochodzenia zwierzęcego w swojej diecie, np. sery pleśniowe, czy żółte. By pokryć zapotrzebowanie tylko za pomocą diety, trzeba byłoby dziennie zjadać na przykład min. 20 jajek, co może być dość uciążliwe. Na szczęście jednak można posiłkować się innymi źródłami tego składnika.

Jak wesprzeć dietę?

Gdy chce się dostarczyć swemu organizmowi odpowiednią ilość witaminy D, trzeba, oprócz dobrze zbilansowanej diety, wykorzystywać też inne naturalne źródło tego składnika. Jest nim słońce, a więc źródło najlepsze i całkowicie darmowe, jednak dostępne tylko przez niewielką część roku. Synteza skórna zachodząca pod wpływem promieni słonecznych pozwala na wytwarzanie dość dużych ilości tego niezbędnego składnika. Jeśli zatem połączy się spędzanie czasu na słońcu w letnie dni z racjonalną dietą, można właściwie nie martwić się poziomem witaminy D3. Jednak, badania wskazują, że nawet 90% naszej populacji wymaga dodatkowej suplementacji witaminą D. Należy w tym wypadku włączyć trzecią opcję – dobre suplementy diety. Dobry suplement o odpowiednim składzie i ilości witaminy D3 powinno się stosować w okresie przynajmniej od jesieni do wiosny. Jednak wskazana i bezpieczna jest suplementacja całoroczna.