3

Jak wzmocnić odporność dziecka jesienią i zimą?

Rozmowę o odporności warto zacząć od faktu, że dziecko ze świetnie działającym układem odpornościowym choruje. W granicach normy jest kilka infekcji rocznie i ta sytuacja nie powinna alarmować. Problem zaczyna się wtedy, kiedy jest ich kilkanaście lub gdy przeziębienia często przechodzą u niego np. w zapalanie oskrzeli. Wzmacnianie odporności dziecka trzeba przeprowadzać jednak przez cały czas – złe nawyki zdrowotne mogą skutecznie ją obniżyć. Jak to robić skutecznie?

zdrowy-maluchZdrowa dieta

Wzmacnianie odporności dziecka najlepiej zacząć od zdrowej diety, pełnej najważniejszych dla niego witamin i mikroelementów. To najlepsza metoda na zdrowie całego organizmu. Warzywa i owoce, bogate w probiotyki jogurty i tran z witaminami dla dzieci to coś, czego odporność potrzebuje najbardziej.

Ruch na świeżym powietrzu

Nie tylko, kiedy wyszło słońce i jest ładna pogoda. Ciału potrzebne jest dotlenienie, nawet kiedy na zewnątrz pada deszcz. Trzymanie dziecka w zbyt ciepłych pomieszczeniach, sterylnych warunkach sprawia, że rzadkie wyjście na zewnątrz jest dla organizmu wyzwaniem. Nie bójmy się sanek i lepienia  bałwanów, a wręcz przeciwnie – starajmy się hartować ciało.

happy little girl, wearing a pink jacket, jumps into a puddle

Odpowiednie warunki w domu

Warto zapewnić dziecku odpowiednie warunki w domu, które nie wzmocnią odporności, ale zmniejszą ryzyko zachorowań. Nawilżacze powietrza, częste wietrzenie pomieszczeń, niezbyt wysoka temperatura w mieszkaniu – wszystko ma kolosalne znaczenie w przeziębieniach.

Ciepłe posiłki

Naturalnym dla ciała zapotrzebowaniem jest spożywanie ciepłych, rozgrzewających posiłków w chłodne dni. Zimą nie tylko mamy większą ochotę na ostre przyprawy i gorące zupy, ale po prostu potrzebujemy ich dla lepszego funkcjonowania. Staraj się więc ogrzewać organizm także od wewnątrz i podawaj rodzinie przynajmniej jeden gorący posiłek każdego dnia.