jakie-witaminy-wspomagaja-rozwoj-dziecka

Jakie witaminy i minerały wspomagają rozwój dziecka?

Okres dziecięcy to najbardziej intensywny czas w życiu każdego człowieka. To wtedy rozwijamy się fizycznie i umysłowo, a nasze ciało potrzebuje ogromnej ilości składników odżywczych, by temu podołać. Zobaczmy, jakie witaminy są najważniejsze w tym okresie.

Co na mocne i zdrowe kości?

W pierwszych latach swojego życia, a potem również w okresie dojrzewania, organizm dziecka bardzo intensywnie rośnie. Potrzebuje do tego dobrego budulca, a mocne i zdrowe kości nie pojawią się ot tak. To właśnie dlatego tak ważne jest dostarczanie dziecku odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D. Warto zatem zadbać o to, by w menu malucha pojawiały się produkty bogate w wapń np. mleko i jego przetwory oraz ryby, które zawierają duże ilości witaminy D. Zbyt niska podaż witaminy D może prowadzić do krzywicy, a niedobory wapnia będą skutkować łamliwością kości i problemami z uzębieniem.

Co na rozwój mózgu?

Warto pamiętać, że rozwój dziecka obejmuje nie tylko rozwój fizyczny, ale również umysłowy. Jego warunkiem jest odpowiedni rozwój mózgu i całego układu nerwowego. Mając to na uwadze powinniśmy zadbać o to, by w diecie dziecka pojawiały się witaminy z grupy B, odpowiedzialne za rozwój całego układu nerwowego oraz koncentrację. Nie może w niej zabraknąć również magnezu, który wspomaga jego prawidłową pracę oraz kwasów omega, niezbędnych do pracy mózgu.

Mając to na uwadze należy dziecko zachęcać do jedzenia produktów z pełnego przemiału. Niech na jego talerzu będzie jak najmniej produktów wysoko przetworzonych, w których zawartość witamin z grupy B i magnezu jest znikoma. Zamiast tego podawajmy dziecku ciemne pieczywo oraz kasze i inne nieprzetworzone produkty zbożowe.

Co na wzrost odporności?

dietaq-bogata-w-wapnOkres dziecięcy to również czas rozwoju układu odpornościowego. W pierwszych latach życia układ ten dopiero się rozwija, a w późniejszym okresie wymaga stałego wspomagania, by był gotowy na walkę z atakiem drobnoustrojów chorobotwórczych. Chcąc uchronić malucha przed częstymi infekcjami powinniśmy więc zadbać o to, by w jego diecie nie zabrakło witaminy C oraz D, która również ma ogromne znaczenie dla kondycji układu odpornościowego. Potrzebna jest również witamina A, bo bez jej obecności układ odpornościowy nie będzie pracował prawidłowo.

Koniecznie więc zadbajmy o to, by na talerzu dziecka pojawiały się świeże owoce i warzywa, które są źródłem witaminy C. W okresie zimowym warto postawić na kiszonki, bo oprócz witaminy C mają one szereg innych składników wspomagających odporność. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego to nic innego jak probiotyki, których obecność jest niezbędna, jeśli chcemy budować wysoką odporność u dziecka. W diecie powinny się również pojawić produkty z witaminą A, czyli np. marchew, żółtko jaja oraz mleko i jego przetwory.

Jakie witaminy jeszcze są ważne?

Wspominając o ważnych dla rozwoju dziecka witaminach nie sposób pominąć pozostałe witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witaminę E i K, o których wyżej nie pisaliśmy. One również mają znaczenie dla rozwoju małego organizmu, witamina E wspomaga prawidłowy rozwój mięśni, a witamina K odpowiada za prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi.

 

Więcej informacji na temat witamin oraz odpowiednej suplementacji dziecka znajdziesz pod adresem – http://sanostol.pl/porady/zdrowie-dziecka