Jesień – czas pomyśleć o suplementacji witaminą D

Kiedy lato mija i nadchodzi okres jesieni i zimy, większość osób zaczyna myśleć o wsparciu swojej odporności. Najlepiej byłoby zrobić to już latem, kiedy jest ku temu wiele sposobności, np. duży wybór owoców i warzyw, jednak jesienią też nie jest na to za późno.

Witamina D = witamina słońca

Słoneczne lato dobiegło końca. W tym roku nie brakowało pogodnych dni, a nawet było ich więcej niż zazwyczaj. Dało nam to wiele okazji, by, relaksując się na słońcu, jednocześnie zatroszczyć się o poziom witaminy D w organizmie. Jej produkcja w skórze pod wpływem promieniowania UV to najlepsze i najbardziej efektywne źródło. Jest to również wyjątkowo przyjemny i darmowy sposób dbania o zdrowie, a przy tym całkowicie naturalny. Dobrze jest też zadbać o zdrową dietę zawierającą produkty bogate w witaminę D, np. tłuste ryby morskie. Innym źródłem pokarmowym są sery żółte, jaja, czy mleko, jednak zawierają one znacznie mniej witaminy D niż wspomniane wcześniej ryby i ich przetwory.

 

Jednak nie wszyscy są w tak komfortowej sytuacji, że mogą korzystać z dobroczynnego działania słońca. Niektóre osoby nie mogą pozwolić sobie na kąpiele słoneczne ze względu na stan zdrowia, czy przyjmowane leki, a jeszcze inne nie odważą się wyjść na słońce bez mocnego filtra. Głównie jednak problem leży w tym, że zamiast spędzać czas na powietrzu, spędzamy go w pomieszczeniach lub samochodzie. A to powoduje, że nawet 9 na 10 osób może potrzebować dodatkowej suplementacji witaminą D.

 

Ważna rola suplementów diety

Suplementacja witaminy D jest bardzo ważna, a w przypadku osób, które jedzą mało produktów bogatych w witaminę D i spędzają mało czasu na słońcu latem i wiosną – niezbędna. Przede wszystkim powinny pomyśleć o niej osoby po 60 roku życia i kobiety w wieku okołomenopauzalnym ze względu na stopniowy ubytek masy kostnej, osoby chcące wspomóc swoją odporność, a także każdy, kto chce po prostu dbać o swoje zdrowie. Wrzesień jest dobrym czasem na rozpoczęcie suplementacji, a właściwie jest to moment, w którym najpóźniej należy po nią sięgnąć. Suplementację należy stosować przynajmniej do końca kwietnia. Okres braku słońca pokrywa się z okresem wzmożonych infekcji. Zatem jesienią i zimą warto pamiętać nie tylko o odpowiedniej podaży witaminy C i cynku, ale też witaminy słońca.

 

Zimą, na oblodzonej powierzchni, nietrudno o upadki. Szczególnie są one niebezpieczne dla osób starszych, których kości i mięśnie wraz z upływem czasu stają się słabsze. U osób powyżej 60 lat witamina D pomaga zmniejszyć ryzyko upadku związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni, co w tej grupie wiekowej zmniejsza ryzyko złamań kości.