Lecytyna: działanie, zalety i źródła

Lecytyna to grupa związków istotnych dla naszego zdrowia. Wspomaganie pamięci i koncentracji, obniżanie poziomu cholesterolu oraz ochronne działanie na wątrobę to tylko niektóre z jej właściwości. Dowiedz się więcej.

Czym jest lecytyna?

Lecytyna to grupa związków, głównie o charakterze tłuszczowym. Znajduje się ona we wszystkich komórkach zwierzęcych i roślinnych. Stanowi o wytrzymałości i przepuszczalności błon oraz ścian komórkowych. W ludzkim organizmie lecytyna występuje w wysokich stężeniach przede wszystkim w komórkach nerwowych, wątrobie, nerkach i w układzie sercowo-naczyniowym.
Lecytyna – działanie na układ nerwowy

Jednym ze związków wchodzących w skład lecytyny jest cholina. Wykazano, że dieta bogata w cholinę wyostrza pamięć i może pomagać osobom z chorobą Alzheimera. Nasz organizm przekształca cholinę w acetylocholinę – neuroprzekaźnik, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Dzięki korzystnemu oddziaływaniu na układ nerwowy, acetylocholina wpływa na regenerację organizmu, odpoczynek, sprawne funkcjonowanie pamięci i regulację snu. Łagodzi też skutki stresu, takie jak nerwowość i wyczerpanie.

Kontrola cholesterolu

Lecytyna jest też istotna dla układu sercowo-naczyniowego. Badania udowodniły, że obniża ona poziom cholesterolu całkowitego i „złego” cholesterolu LDL. Ponadto hamuje proces wchłaniania cholesterolu w jelitach, stymuluje transport „dobrego” cholesterolu HDL oraz przyspiesza zużywanie cholesterolu.

Ochrona wątroby

Lecytyna wspomaga też czynność wątroby. Uodparnia ten narząd na szkodliwe działanie alkoholu, substancje toksyczne i zakażenia wirusowe. Zapobiega stłuszczeniu wątroby oraz jej marskości i ogranicza powstawanie kamieni w pęcherzyku żółciowym.

Działanie antyoksydacyjne

Lecytyna jest także przeciwutleniaczem (antyoksydantem). Oznacza to, że neutralizuje szkodliwy wpływ wolnych rodników. Są one przyczyną chorób serca i tzw. chorób neurodegeneracyjnych (np. choroby Alzheimera) oraz przedwczesnego starzenia się organizmu, w tym skóry. Odpowiedni poziom lecytyny w organizmie może pomóc w zapobieganiu powstawaniu zmarszczek i plam starczych.

Inne właściwości

Lecytyna wspomaga również działanie mięśni szkieletowych. Jest też niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Ułatwia proces trawienia i chroni delikatną wyściółkę przewodu pokarmowego. Ponadto dzięki pozytywnemu wpływowi na układ naczyniowy i przemianę materii, pomaga chronić organizm przed stanami zapalnymi i infekcjami.

Lecytyna – gdzie ją znajdziesz?

Dobrymi źródłami lecytyny w diecie są: wątroba, jajka, ryby, mięso kurczaka, mleko i nabiał, soja oraz inne rośliny strączkowe, migdały, orzeszki ziemne, kiełki pszenicy, nasiona słonecznika, brukselka, kalafior czy brokuły. Lecytyna jest także używana w produkcji kosmetyków, farmaceutyków i żywności (znajduje się w składzie czekolady, lodów, słodyczy czy pasztetów).

Warto wiedzieć

Lecytynę wyizolowano po raz pierwszy z żółtka jajka w 1846 r. Dokonał tego francuski farmaceuta i biochemik Theodore Nicolas Gobley. Nazwa lecytyna wywodzi się od greckiego słowa lekithos, co oznacza właśnie żółtko.