Woman Lying Awake In Bed Suffering With Insomnia

Lek na bezsenność, czyli o sposobach na lepszy sen

Sen wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Jego niedobór niekorzystnie oddziałuje na dzienną energię, równowagę emocjonalną, a nawet na masę ciała. Tymczasem problemy ze snem ma połowa dorosłych Polaków. Na szczęście jest na to sposób. Sprawdź proste metody, dzięki którym lepiej się wyśpisz.

Trzymaj się harmonogramu snu i czuwania

Każdego dnia staraj się chodzić spać i wstawać o tej samej porze. Unikaj zmian nawet w weekendy. Pomaga to ustawić wewnętrzny zegar twojego ciała i zoptymalizować jakość snu. Wybierz czas pójścia do łóżka, w którym zazwyczaj czujesz zmęczenie. Jeżeli masz dość snu, obudzisz się naturalnie bez pomocy budzika. Jeśli natomiast potrzebujesz alarmu, kładź się spać wcześniej.

Drzemka tylko wczesnym popołudniem

Aby nadrobić zarwaną noc, utnij sobie drzemkę. Dzięki temu nie zakłócisz naturalnego rytmu snu i czuwania. Jednak limit drzemki to 15 do 20 minut wczesnym popołudniem. Jeśli w późniejszych godzinach ogrania cię senność, staraj się jej nie ulegać.

Ćwicz w ciągu dnia

Osoby, które regularnie ćwiczą, śpią lepiej. Aktywność fizyczna wpływa także na zwiększenie ilości czasu spędzanego w głębokiej, regenerującej fazie snu. Im intensywniej ćwiczysz, tym silniejszy jest twój sen. Ale nawet lekka aktywność, np. spacer, poprawia jakość nocnego wypoczynku. Pamiętaj, aby kończyć trening co najmniej trzy godziny przed pójściem do łóżka.

Zrelaksuj się przed zaśnięciem

Im bardziej stymulowany jest twój mózg w ciągu dnia, tym trudniej go spowolnić i zrelaksować się w nocy. Ustal rytuały, które pomogą ci się wyciszyć. Może to być choćby czytanie przy delikatnym świetle, ciepła kąpiel, zajęcie się swoim hobby, słuchanie spokojnej muzyki lub audiobooka czy wykonywanie prostych przygotowań na następy dzień.

Ogranicz używki

Ogranicz kofeinę i nikotynę. Kofeina może powodować problemy ze snem nawet po dziesięciu godzinach od wypicia! Również papierosy zakłócają sen, szczególnie jeśli palisz tuż przed pójściem do łóżka. Osobom z bezsennością zaleca się także unikanie alkoholu.

Oczyść głowę

Uporządkowanie myśli to kolejny lek na bezsenność. Jeśli nie możesz spać z powodu niepokoju lub świetnego pomysłu, zanotuj je i mimo wszystko postaraj się zasnąć. Po nocnym odpoczynku zarówno rozwiązanie problemu, jak i realizacja idei przyjdą ci łatwiej. W lepszym śnie pomoże ci także zmniejszenie stresu. Możesz tego dokonać ucząc się efektywnego zarządzania czasem, radzenia sobie z napięciem w produktywny sposób i utrzymywania spokojnego, pozytywnego nastawienia.

Zadbaj o środowisko snu

Niech w twojej sypialni panuje ciemność i cisza. Jeśli nie możesz wyeliminować jakiegoś hałasu, skorzystaj z zatyczek do uszu. Nocny odpoczynek może zakłócać także nieodpowiednia temperatura. Większość osób śpi najlepiej w nieco chłodniejszym (ale nie zimnym) pomieszczeniu z odpowiednią wentylacją. Twoje łóżko powinno być wygodne. Nie oglądaj w nim telewizji oraz nie korzystaj z komputera. Zarezerwuj je do spania i seksu.