chory podczas leczenia grypy

Lekarstwo na zmęczenie: 5 rozwiązań zwiększających energię

Zmęczenie jest dziś powszechną dolegliwością. Stres, przepracowanie, niedostatek snu to tylko część z jego przyczyn. Spadki energii to również twój problem? Zastosuj nasze metody, które działają jak lekarstwo na zmęczenie. Dowiedz się więcej.

Odżywiaj się zdrowiej

Rozpoczynaj dzień od wartościowego śniadania. Zrezygnuj ze słodkich płatków i bułeczek. W to miejsce sięgaj po pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, jajka, owoc czy jogurt, które zapewniają energię na dłuższy czas. W ciągu dnia również ogranicz słodkie przekąski. Zamiast nich wybieraj pełnoziarniste tosty, owoce i warzywa. W walce ze zmęczeniem pomogą ci też produkty bogate w białko, np. drób, ryby, orzechy, nabiał czy tofu. Pamiętaj, że mężczyzna potrzebuje ok. 2500 kalorii dziennie, a kobieta – ok. 2000 kalorii. Do spadku energii może prowadzić zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża liczba kalorii w twojej diecie.

Śpij lepiej

Częstym powodem zmęczenia jest też niedostatek spokojnego snu. Trzeba wiedzieć, że większość zdrowych dorosłych potrzebuje go średnio 8 godzin na dobę. Jak zadbać o lepszy nocny wypoczynek? Spraw, aby twoja sypialnia była cicha i zaciemniona. Unikaj też korzystania z elektroniki (w tym z telefonu) tuż przed pójściem do łóżka. Dobrym sposobem na dodanie sobie energii jest również krótka drzemka w ciągu dnia.

Ruszaj się więcej

Czy wiesz, że przyczyną twojego zmęczenia może być także siedzący tryb życia? Jeżeli spędzasz dużą część dnia przed telewizorem, komputerem czy tabletem, postaraj się to zmienić. W zmian więcej się ruszaj. Codzienna, umiarkowana aktywność fizyczna ma m.in. wpływ na poprawę nastroju (i libido!) oraz lepszy sen, co przyczynia się do podniesienia poziomu energii. Dlatego regularnie spaceruj, pływaj, jeźdź na rowerze lub biegaj.

Stosuj szybkie triki

W błyskawicznym dodaniu sobie energii na co dzień pomagają również bardzo proste metody. Wypróbuj choćby głębokie oddychanie, odpoczynek na słońcu, krótki spacer czy przyjmowanie wyprostowanej postawy. Pomocne może okazać się także… zaśpiewanie na głos optymistycznej piosenki. Aby uzyskać dodatkowy zastrzyk energii, zatańcz podczas śpiewania.

Zwróć się do specjalisty, kiedy…

Musisz wiedzieć, że stały brak energii może być również wynikiem choroby, np. cukrzycy, braku równowagi hormonalnej, anemii czy nadwagi i otyłości. Ciągłe zmęczenie powinno cię też skłonić do przyjrzenia się twojemu zdrowiu emocjonalnemu. Spadek energii bywa bowiem objawem depresji, a także zaburzeń lękowych. Dlatego w przypadku długotrwałego zmęczenia, skonsultuj się z lekarzem.