lemon-2539163_1280

Wszystko co musisz wiedzieć o piciu wody z cytryną

Regularne picie wody z cytryną jest bardzo modne. Znane osoby często dokumentują kolejne szklanki wypitej wody w mediach społecznościowych, a moda ta zyskuje coraz więcej zwolenników wśród osób, które chcą zdrowo żyć. Zobaczmy, dlatego picie wody z cytryną jest trendy i przekonajmy się, co się w niej kryje.

Co zawiera sok z cytryny?

Cytryna, jako jeden z owoców cytrusowych, jest uznawana jako jedno z lepszych źródeł witaminy C. Istotnie, zawiera jej na tyle dużo, że szklanka wody z sokiem z połowy cytryny zapewnia 25% dziennego zapotrzebowania na witaminę C u osoby dorosłej.

water-drink-fresh-lemons

Oprócz witaminy C, cytryna zawiera również inne witaminy, m.in. beta-karoten, witaminy z grupy B, E, potas, magnez, sód i żelazo. Takie połączenie powoduje, że picie wody z cytryną będzie korzystnie wpływać na organizm, uzupełniając witaminy i minerały istotne dla układu nerwowego oraz krwionośnego.

W soku z cytryny znajdziemy również flawonoidy posiadające wysoka aktywność przeciwutleniającą. Są one ważnym elementem profilaktyki antynowotworowej, bowiem zapobiegają namnażaniu się wolnych rodników, które często później przekształcają się w komórki rakowe.

Ponadto w soku z cytryny znajduje się ważny dla naszego układu moczowego kwas cytrynowy. Dzięki jego obecności nie dochodzi do tworzenia się kamieni nerkowych, a może nawet nastąpić rozpuszczenie tych istniejących.

 

Działanie wody z cytryną

Wymienione wyżej zalety soku z cytryny to nie jedyne pozytywne skutki jej stosowania. Otóż picie wody z cytryną wpływa również bardzo pozytywnie na nasz układ pokarmowy. Pobudzony zostaje metabolizm, przyspieszony jest pasaż jelitowy, co ma doskonały wpływ na naszą sylwetkę. To między innymi z tego powodu picie wody z sokiem z cytryny zalecane jest osobom odchudzającym się. Nie dość, że przyspieszy ona przemianę materii, to również spowoduje uczucie sytości, dlatego zalecane jest jej picie o poranku, tuż po przebudzeniu.

Woda z cytryną pozytywnie oddziałuje również na naszą skórę, bo witamina C ma działanie odmładzające i rozświetlające. Efekt ten jest osiągany jednak nie tylko ze względu na obecność witaminy C, ale również na odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Skóra nawodniona wygląda młodziej, jest bardziej jędrna i mniej widać na niej oznaki starzenia się. Woda z cytryną ma więcej elektrolitów niż woda bez dodatków, dlatego sprzyja utrzymaniu odpowiedniego poziomu nawodnienia.

 

Jak pić wodę z cytryną?

Znawcy tematu zalecają, by wodę z cytryną pić zaraz po przebudzeniu, najlepiej ok. pół godziny przed pierwszym posiłkiem. Standardowa porcja wody z cytryną to szklanka wody i sok z połowy cytryny. Do takiej mikstury można dodać imbir, miód czy inne dodatki, które jeszcze wzmocnią pozytywne efekty działania wody z cytryną, ale nie są one niezbędne.

Warto pamiętać, żeby soku z cytryny nie zalewać wrzątkiem, bo to dezaktywuje część ważnych składników soku cytrynowego. Można pić wodę zimną lub letnią, jak kto woli, bo temperatura wody, pod warunkiem, że nie będzie to wrzątek, nie ma tutaj większego znaczenia.

 

Czy woda z cytryną może zaszkodzić?

Niestety sok z cytryny może niekorzystnie oddziaływać na zęby. Zawarte w soku z cytryny substancje w dużym stężeniu mogą przyczyniać się do rozpuszczania szkliwa nazębnego. Aby tego uniknąć zaleca się spożywanie rozcieńczonego soku z cytryny, a więc woda z cytryną jest tutaj doskonałym rozwiązaniem. Jeśli chcemy mieć pewność, że nawet rozcieńczony sok z cytryny nie zaszkodzi naszym zębom, to możemy pić wodę z cytryną przez słomkę.