peppers-2799845_1280

Najlepsze naturalne źródła witaminy C

Witamina C jest znana ze swoich właściwości wspierających układ odpornościowy. Im bliżej zimy, tym bardziej powinniśmy zadbać o odpowiedni poziom witaminy C. Najlepiej byłoby, gdyby była to witamina C z naturalnych źródeł, dlatego warto wiedzieć, gdzie jej szukać. Oto najważniejsze i najlepsze naturalne źródła witaminy C.

Owoce aceroli

Acerola jest w zdecydowanej czołówce naturalnych źródeł witaminy C. W jej owocach znajduje się od 1500-4000mg /100g, a jedynie 3 dojrzałe owoce zapewniają całodzienne zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. Różnica w wymienionym wyżej udziale witaminy C w owocach aceroli wynika z tego, że im bardziej dojrzałe owoce, tym tej witaminy mają mniej. Najwięcej jest w owocach niedojrzałych, jeszcze zielonych.

acerola-2670158_1280

 

Owoce dzikiej róży

Owoce dzikiej róży to kolejne doskonałe naturalne źródło witaminy C. Według różnych źródeł mogą one zawierać od 400 do nawet 1000 mg/100g owoców. Chcąc wykorzystać ich moc, warto pić soki z owoców dzikiej róży czy jeść dżem. Osoby dorosłe chętnie wypróbują również pewnie nalewkę z owoców dzikiej róży, która oprócz zawartości witaminy C ma również działanie rozgrzewające.

 

Czarna porzeczka

Owoce czarnej porzeczki są przez jednych bardzo lubiane, a przez innych niemal znienawidzone. Faktem jest, że mają specyficzny zapach, który niejednego zniechęcił do skosztowania. Natomiast warto wiedzieć, że moc owoców czarnej porzeczki zachowują również przetwory z niej, a przede wszystkim sok i dżem porzeczkowy, które tego zapachu już nie posiadają, nadal natomiast są bardzo bogatym źródłem witaminy C. Czarna porzeczka zawiera jej ok. 180mg/100g owoców. Oprócz niej znajdziemy tam również antyoksydanty, dzięki czemu czarna porzeczka może być jednym z elementów profilaktyki przeciwnowotworowej.

 

Papryka

Na naszej liście produktów bogatych w naturalną witaminę C, mamy pierwsze warzywo. Zawartość witaminy C jest zależna od tego, z jaką papryką mamy do czynienia. Najwięcej witaminy C jest  papryce żółtej (ok. 180mg/100g), kolejna na liście jest papryka czerwona (ok. 128mg), a na końcu papryka zielona (80mg/100g). Warto dla porównania pokazać, że jedna czerwona papryka zawiera tyle witaminy C, co 10 cytryn, które przez wielu są uznawane za jedno z lepszych źródeł witaminy C.

 

Natka pietruszki

Kolejnym ważnym źródłem witaminy C jest natka pietruszki. Zawiera ona aż 178mg witaminy C w 100g. Co istotne, dzięki zawartości witaminy C, natka pietruszki używana jako dodatek do potraw mięsnych i jajecznych, pomaga zwiększyć przyswajalność żelaza, jakie jest w nich zawarte.

 

Chrzan

Wśród roślin z dużą zawartością witaminy C znajdziemy również chrzan. Ten niepozorny korzeń zawiera ok. 114mg witaminy C w 100g. Oprócz niej zawiera także fitoncydy, czyli naturalne