słońce

Najlepsze źródła witaminy D

Każdy człowiek, bez względu na wiek, styl życia czy inne czynniki, powinien zatroszczyć się o dostarczanie do swojego organizmu witaminy D w odpowiednich ilościach. Jest ona potrzebna do pełnienia różnych funkcji, można więc ogólnie stwierdzić, że jest niezbędna do tego, by organizm mógł funkcjonować prawidłowo na wielu poziomach. A gdzie jej szukać?

Synteza skórna – „słoneczna witamina”słońce

Witamina D ma tę nietypową cechę, że organizm jest w stanie wytwarzać ją w pewnych ilościach podczas ekspozycji na słońce nieosłoniętej ubraniem i niechronionej przez krem z filtrem UV skóry. Jest to proces syntezy skórnej, który jednak zachodzić może w warunkach Polski tylko latem, gdyż w innych porach roku brakuje słońca. Poza tym osoby, które nie wychodzą na słońce bez silnego filtra czy też w ogóle unikają słońca mogą nie mieć możliwości produkowania w ten sposób witaminy D, przez co mogą mieć jej deficyt w organizmie. Jest to zaś źródło bardzo wartościowe – połączenie odpowiedniej ekspozycji na słońce i dobrej diety może całkowicie pokryć zapotrzebowanie na witaminę D, oczywiście tylko latem.

Pokarmy zawierające witaminę D

Witaminy D w pokarmach jest na tyle mało, że np. w Stanach wzbogacane są w nią niektóre produkty spożywcze. W Polsce dodaje się ją do margaryn, a poza tym substancję tę można znaleźć na przykład w niektórych rybach, żółtkach jaj, serach czy mleku. Co ciekawe, dużą ilość tej substancji zawiera mleko ludzkie, dlatego karmienie dziecka piersią jest z punktu widzenia dostarczania mu witaminy D bardzo dobre, gdyż pozwala całkowicie pokryć jego zapotrzebowanie. Poza tym to właśnie dzieci potrzebują witaminy D najbardziej.

Suplementy, ale tylko dobre

Stosowanie suplementów jest wskazane, jeśli nie chce się dopuścić do objawów niedoboru witaminy D. Jest to rozwiązanie, które trzeba rozważyć zwłaszcza wtedy, gdy słońca jest mało (a więc od jesieni do wiosny), w stosowanej diecie znajduje się mało pokarmów bogatych w witaminę D czy też jest się w grupie osób, które mają szczególne zapotrzebowanie na ten składnik. Dotyczy to na przykład otyłych osób i z nadwagą, osób w podeszłym wieku czy też osób mających słabą odporność.

Wybierając dla siebie suplement z witaminą D, trzeba jednak pamiętać, że najbardziej godne wyboru są preparaty sprawdzone, zawierające naturalną witaminę D.

Czytaj więcej o witaminie D oraz jej suplementacji na stronie vitrumd3.pl