cafe-2883470_640

Nawyki żywieniowe ważne dla zdrowia układu pokarmowego

Może się wydawać, że kluczowe dla zachowania zdrowia układu pokarmowego i zapobiegania problemom trawiennym jest stosowanie zdrowej, zróżnicowanej diety. Rzeczywiście ma to bardzo duże znaczenie, jednak nie tylko to, jakie pokarmy się spożywa, ma wpływ na zdrowie tego układu. Warto zatem dowiedzieć się, jakie nawyki żywieniowe trzeba sobie przyswoić, by móc cieszyć się nienagannie działającym układem trawiennym.

Przede wszystkim regularne posiłki

 

Jest to zalecenie, które jak mantrę polecają wszyscy specjaliści zdrowego żywienia, zarówno osobom, które chcą schudnąć, jak i tym, którzy pragną zadbać o zdrowie swojego układu pokarmowego. Może to brzmieć banalnie, ale niepodważalnym faktem jest, że regularność posiłków pozwala zapobiec wielu problemom trawiennym, takim jak zgaga czy wzdęcia. Jest to ważne z wielu powodów: by zachować właściwe tempo trawienia i nie dopuścić do jego spowolnienia, nie obciążać organizmu zbyt dużymi dawkami jedzenia przyjmowanego rzadko i nie doprowadzić do nadprodukcji kwasu żołądkowego.cafe-2883470_640

 

Powolne jedzenie kluczem do zdrowia i szczupłej sylwetki

 

Wiele osób spożywa posiłki w pospiechu, nie chcąc tracić na to cennego czasu (przecież już samo ich przyrządzanie wiele go zabiera!), ale czy ktoś czuje się po tym dobrze? Niedokładnie przeżuwany pokarm może być odpowiedzialny za dyskomfort trawienny, powodować zgagę, a także spowalniać trawienie, gdyż nie wszyscy wiedzą o tym, że już w jamie ustnej pokarm jest wstępnie trawiony – przez znajdujące się w ślinie enzymy trawienne. Dobrze będzie więc na przykład, zamiast czytać podczas jedzenia, zaprosić kogoś do wspólnego posiłku i rozmawiać, dzięki czemu będzie się jeść wolniej.

 

Mniejsze porcje spożywane częściej

 

Kiedy organizm dostaje rzadko duże porcje żywności, nie radzi sobie z ich trawieniem odpowiednio szybko, mimo iż produkuje więcej kwasu solnego (stąd zgaga), poza tym może robić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej, zabezpieczając się w ten sposób przed okresami głodu. Nie wolno też pomijać śniadania, które pełni rolę „rozruchu” układu pokarmowego, ani też jadać późnych kolacji, które prowadzą do niestrawności i zgagi (w pozycji leżącej pokarm może przesuwać się z żołądka na powrót do przełyku, a zawarte w nim soki żołądkowe – podrażniać jego delikatny nabłonek, wywołując na dłuższą metę szereg problemów).

 

Potrawy zdrowe i dobrze przyprawione

 

Nie zawsze da się jadać potrawy przyrządzane tylko na bazie warzyw i owoców, zresztą nawet nie byłoby to zdrowe dla organizmu. Powinno się zaś unikać pokarmów tłustych i ciężkich, jednak kiedy nie można lub czasem nie chce się tego robić, i tak można uniknąć problemów trawiennych. W jaki sposób? Wystarczy mocno przyprawić daną potrawę, ale nie niezdrowymi przyprawami zawierającymi glutaminian sodu czy pikantnymi, wywołującymi zgagę, lecz świeżymi i suszonymi ziołami, które znakomicie poprawiają trawienie, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku tłuszczów i innych ciężkich pokarmów. Dzięki temu można nie obawiać się złego samopoczucia po ich spożyciu, a także ustrzec się otyłości (choć oczywiście i tak trzeba zachować umiar i nie spożywać takich potraw zbyt często).