Woman on the diet craving to eat cake siting on the kitchen

Jak ograniczyć jedzenie słodyczy?

Dietetycy i lekarze alarmują, że jedzenie dużych ilości słodyczy bardzo niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Większość z nas doskonale zdaje sobie z tego sprawę, ale świadomość sobie, a rzeczywistość sobie. Nadal sięgamy po ulubione wafelki, ciastka, lody czy inne słodkie przysmaki. Oto nasze podpowiedzi na to, jak ograniczyć ich spożycie.

Zacznij powoli

Jeśli do tej pory dzień bez słodyczy był dniem straconym, to nie staraj się zerwać ze słodyczami ostrym cięciem. Mocne postanowienie zaprzestania jedzenia słodyczy najczęściej kończy się napadem wilczego słodyczowego głodu po 2-3 dniach od ich odstawienia. Co tu dużo mówić – cukier uzależnia i objawy nagłego odstawienia mogą kojarzyć się z napadem głodu przy innych uzależnieniach.

dieta1

Zamiast przekonywać siebie i innych do tego, że tym razem dasz radę odstawić słodycze od ręki, zacznij od wyznaczenia sobie dni, w których słodycze mogą się na Twoim stole pojawić. Jeśli do tej pory jadłaś codziennie, to zacznij jeść je co drugi dzień. Dzięki temu ograniczysz spożycie słodyczy o połowę, a to już będzie ogromny sukces, który zmotywuje Cię do dalszych działań w kierunku wykluczenia ich ze swojej diety.

Wprowadź ograniczenia

dieta2

Dodatkowym sposobem na zmniejszenie ilości spożywanych słodyczy jest ograniczenie ich ilości. Wprowadź zasadę ile słodyczy maksymalnie możesz zjeść danego dnia. Możesz wprowadzić własny system motywacyjny. Każdego dnia, w którym nie przekroczysz wyznaczonego limitu oznaczaj w kalendarzu serduszkiem, a ten, w którym limit zostanie przekroczony smutną buźką. Na koniec tygodnia zrób podsumowanie i zobacz, jak wielką radość odczujesz, gdy serduszek będzie więcej. Dzięki temu dostaniesz motywacyjnego kopniaka, który zachęci Cię do podejmowania kolejnych prób ograniczenia słodyczy.

Przygotuj się na kryzysy

dieta3

Pamiętaj, że wszelkie nowe nawyki i zmiany w naszym życiu nie odbywają się bez wysiłku i trudu, jaki jest z nimi związany. Bądź gotowa na to, że kryzys np. w postaci ślinotoku na widok ptysia z bitą śmietaną czy miłej koleżanki, która namawia Cię do skosztowania pysznego serniczka w dniu, w którym nie masz w planie jeść słodyczy dopadnie i Ciebie. Musisz być na to przygotowana i nie wpadaj w czarną rozpacz, gdy w danym momencie nie uda Ci się zwalczyć pokusy i sięgniesz po coś słodkiego. Po takiej porażce nie roztrząsaj swojego niepowodzenia, ale wyciągnij z niego wnioski i bądź przygotowana na to, co zrobisz, gdy kolejny raz znajdziesz się w podobnej sytuacji.

Znajdź sojuszników w swoim otoczeniu

Odstawienie słodyczy dla osób, które do tej pory sięgały po nie bardzo chętnie i często, to trudny proces. Bardzo ciężko jest wyjść z niego zwycięsko w pojedynkę, a jeszcze trudniej wtedy, gdy nie masz wokół siebie wspierających Cię osób. Warto porozmawiać o swoich planach z najbliższymi i poprosić ich, by wspierali Cię w realizacji Twoich postanowień. Idealnie by było, gdyby wspierali Cię nie tylko słowem, ale i przykładem, nie podjadając na Twoich oczach słodyczy.

dieta4

Jeśli rodzina nie bardzo chce współpracować, to może warto poszukać kogoś, kto zmaga się z podobnym problemem i wzajemnie się wspierać w swoich postanowieniach. To może być koleżanka z pracy, szwagierka czy ktoś, kogo znamy z zajęć fitness. Ważne, by osoba taka miała podobny cel i podobny problem ze słodyczami, bo tylko wtedy wzajemnie będziecie się wspierać. Razem łatwiej przeprowadzać takie zmiany, więc wsparcie drugiego człowieka, który dokładnie wie, co czujecie, jest tym bardziej cenne.