owoce w diecie dziecka

Owoce ważne w diecie dziecka

Wiele osób, zwłaszcza dzieci, nie lubi owoców i nie sięga po nie chętnie. Tym, którzy kochają smak truskawek czy brzoskwiń, trudno w to uwierzyć, ale jest to zwykle skutek złych nawyków z najwcześniejszego dzieciństwa. Owoce są jednak bogactwem witamin, minerałów i błonnika, a według unowocześnionej piramidy zdrowego żywienia, są obok warzyw najważniejsze. Warto więc stopniowo wprowadzać je do diety zupełnych maluchów.

Od pierwszych miesięcy

Owoce w formie przetworów powinny pojawić się w diecie dziecka po ukończeniu 4.-6. miesiąca życia. Najpierw powinny to być soki, potem zaś przeciery i musy. Starsze dzieci powinny dostawać różnego rodzaju desery owocowe, jak chłodniki czy zupy, a także owoce w normalnej formie. Takie postępowanie sprawi, że dziecko będzie przyzwyczajone do spożywania owoców i na pewno będzie to już potem chętnie samo robić. Do rodziców jednak należy rola polegająca na wkomponowaniu owoców w menu pociechy. Specjaliści zalecają, by dokładać owoc praktycznie do każdego posiłku bądź by owoce i warzywa, najlepiej świeże, stanowiły połowę posiłków. W dobie szerokiego wyboru owoców dostępnych przez cały rok na pewno nie jest to trudne. Pozwala to też na zaspokojenie różnych preferencji dziecka – jeśli maluch nie lubi konkretnych gatunków owoców, trzeba podsuwać mu kolejne. Na pewno znajdzie takie, które idealnie trafią w jego gust.

Uwaga na zdrowie

Starając się zadbać o obecność owoców w diecie dziecka, trzeba to robić z rozsądkiem. Owoce są bardzo zdrowe – ale nie zawsze. Niektóre z nich mogą wywoływać reakcje alergiczne, zwłaszcza gdy dziecko dopiero je poznaje. Dotyczy to na przykład truskawek czy pomarańczy. Należy je więc wprowadzać stopniowo, uważnie obserwując, czy maluch nie dostaje wysypki. Ponadto małym dzieciom raczej nie powinno się podawać owoców egzotycznych oraz innych niż sezonowe. Nie są one wzorem świeżości, są też poddawane różnego rodzaju procesom chemicznym, a więc zawarte w nich związki mogą uczulać czy wywoływać różnego rodzaju problemy, nawet kiedy dorosłym nie szkodzą. Zalecenie dotyczące spożywania sezonowych produktów dotyczy zresztą także dorosłych konsumentów. Niezbędne jest również dokładne mycie owoców przed spożyciem.

By zapewnić swemu dziecku zdrowie za pomocą owoców, trzeba też uważnie wybierać ich przetwory. Soki, musy i inne produkty mogą zawierać cukier i chemiczne dodatki, które nie są polecane, zwłaszcza dla maluchów. Należy więc wybierać produkty naturalne i ekologiczne, a najlepiej będzie przyrządzać je samodzielnie, przecierając owoce na mus czy wyciskając sok w sokowirówce.