Probiotyki i ich znaczenie dla naszego organizmu

Niemal każdy z nas słyszał, że przy kuracji antybiotykowej konieczne jest zażywanie probiotyków, by odbudować zniszczoną antybiotykoterapią florę bakteryjną jelit. Okazuje się jednak, że probiotyki, a zwłaszcza naturalne probiotyki powinny być w naszej diecie obecne stale. Zobaczmy dlaczego to takie ważne.

Rola probiotyków

probiotics1Probiotyki to bakterie z rodziny Lactobacillus, Bifidobacterium i drożdżaki Saccharomyces, które zamieszkują nasze jelita i mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Od lat znany jest ich pozytywny wpływ na nasz układ pokarmowy, gdyż wspomagają one znacząco proces trawienia. Są niezbędne przy wspomnianej we wstępie anytbiotykoterapii, gdyż pomagają wrócić florze bakteryjnej jelit do stanu sprzed choroby.

Badania pokazują, że prawidłowa flora bakteryjna jelit ma również ogromne znaczenie dla naszej odporności. Na ogólną odporność organizmu wpływa bardzo wiele czynników, ale probiotyki obecne w jelitach mają ogromne znaczenie. Dowiedziono również, że dzięki probiotykom organizm lepiej wchłania witaminy i minerały, których dostarczamy mu z pożywieniem. Mówi się również o tym, że probiotyki wspomagają walkę z alergiami i działają przeciwnowotworowo.

Gdzie szukać probiotyków?

Widząc ogromny wpływ probiotyków na nasz organizm nasuwa się pytanie, gdzie można ich szukać. Oprócz gotowych preparatów priobiotycznych, które możemy kupić w każdej aptece, możemy je również znaleźć w naturalnych źródłach.

Jednym z lepszych źródeł probiotyków są kiszonki. Bakterie probiotyczne znajdziemy zarówno w kiszonych ogórkach, kiszonej kapuście czy kwasie z buraków.

probiotics2

Oprócz zawartości dobrych bakterii, w kiszonkach znajdziemy całe mnóstwo innych ważnych dla naszego zdrowia składników. Wystarczy wymienić witaminę C, witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy oraz szereg minerałów. To bogactwo sprawia, że powinny się one znaleźć w naszej codziennej diecie, szczególnie jesienią i zimą, gdy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest mocno ograniczony. Dzięki kiszonkom możemy zapewnić naszemu organizmowi wysoki poziom odporności przez cały okres chorobowy.

probiotics3Drugim dobrym naturalnym źródłem probiotyków jest nabiał. Nie chodzi tutaj jednak o zwykłe mleko, lecz o jego przetwory powstałe w wyniku fermentacji. Probiotyki znajdziemy więc w jogurcie, kefirze czy maślance. W trakcie procesu fermentacji wytwarzają się bowiem bakterie kwasu mlekowego czyli probiotyki. Warto jednak pamiętać, że wszelkie dodatki do jogurtu czy maślanki, a zwłaszcza cukier, zmniejszają liczbę dobrych dla zdrowia bakterii. Zanim więc sięgniemy po jogurt owocowy słodzony cukrem, sprawdźmy ile i jakich bakterii się w nim znajduje. Takie informacje powinniśmy znaleźć na opakowaniu.

Omawiając naturalne źródła probiotyków chcemy wspomnieć jeszcze o kwasie chlebowym, jogurcie kokosowym czy kefir sojowy. Są one zdecydowanie mniej znane i popularne, ale mogą być doskonałą alternatywą tradycyjnego nabiału dla osób, które z różnych przyczyn nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego.

Czy probiotyki można przedawkować?

Na koniec chcemy dodać jedną ważną informację na temat możliwości przedawkowania probiotyków, bo pytanie to pojawia się bardzo często. Otóż probiotyków nie można przedawkować, bo ich nadmiar zostanie po prostu wydalony z organizmu. A zatem, gdy zjemy za dużo kapusty kiszonej czy wypijemy za dużo maślanki, możemy spodziewać się lekkiej biegunki, bo w ten sposób organizm pozbędzie się nadmiaru probiotyków. Inne skutki uboczne nie powinny się pojawić.