connective-tissue-2441725_1280

Jak sobie radzić z bólem mięśni?

Wydawać by się mogło, że problemy z bolącymi mięśniami dotyczą wyłącznie osób uprawiających sporty. A jednak okazuje się, że również osoby prowadzące siedzący tryb życia mogą mieć problemy z bólem mięśni, szczególnie tych przy kręgosłupie. Co robić, gdy dopadnie nas ból mięśni?

Pozbądź się bólu

Pierwszym krokiem, który pomoże się uwolnić od bólu jest skorzystanie z jednej z metod walki z bólem mięśni. Najłatwiejszą metodą jest sięgnięcie po środki przeciwbólowe w tabletkach, ale nie jest to rozwiązanie doskonałe. Zdecydowanie lepiej zająć się samymi mięśniami i działać miejscowo, z pominięciem układu trawiennego.

Jednym z najlepszych sposobów na walkę z bólem mięśni są masaże i rozciąganie mięśni. Dzięki takim zabiegom poprawia się krążenie wewnątrz mięśni, a to znacząco przyspiesza proces ich regeneracji. Można jednak zdecydowanie poprawić skuteczność masażu stosując olejki roślinne. Nie tylko ułatwiają one przeprowadzenie masażu, ale znajdujące się w nich substancje wnikają poprzez skórę do mięśni, działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Zacznij od znalezienia przyczyny

Skoro już pozbyłeś się bólu, to kolejnym krokiem jest poznanie przyczyny jego powstania. Jeśli poprzedniego dnia intensywnie trenowaliśmy, to nic dziwnego, że odczuwamy ból określonych partii naszego ciała. Taki ból oznacza mikrourazy powstałe w mięśniach, a nie jest, jak się powszechnie uważa, wynikiem wydzielania się kwasu mlekowego. Ten bowiem samoczynnie wchłania się i zanika w ciągu kilku godzin po treningu.

Drugą poważną przyczyną bóli mięśniowych jest wspomniany we wstępie tryb życia. Jeśli spędzasz cały dzień przy biurku, do pracy dojeżdżasz samochodem, a Twoją jedyną aktywnością fizyczną jest przemieszczenie się z domu do samochodu, a potem do biura, to nie dziw się, że Twoje mięśnie zaczynają się buntować. Wielogodzinne pozostawanie w jednej pozycji i brak ruchu, to najgorsze, co możesz im zafundować.

Spróbuj coś zmienić

leisure-1869744_1280

Znając przyczyny bólu mięśni musisz sobie zadać pytanie, co zrobić, by dolegliwość ta nie powtarzała się cyklicznie. Twój sposób działania zależy przede wszystkim od tego, co było powodem powstania dolegliwości bólowych.

Jeśli było to przetrenowanie, to warto przyjrzeć się swojemu planowi treningowemu i dostosować go lepiej do swoich możliwości. Nie ma sensu forsować się za bardzo, bo przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Zdecydowanie lepiej stopniowo podnosić wydolność organizmu i poprawiać wytrzymałość mięśni, niż działać zrywami: duży trening, ból mięśni (a nawet kontuzja), długa przerwa i znów morderczy trening.

Jeśli natomiast powodem bólu mięśni nie był zbyt intensywny trening, ale jego brak, to znak, że czas jednak się ruszyć i zadbać o zdrowie swoich mięśni. Oczywiście plan treningowy należy dostosować do swoich możliwości, bo jeśli się przetrenujemy, to ból mięśni z braku ruchu stanie się bólem mięśni wynikającym z przetrenowania. Należałoby zastosować w tym wypadku zasadę złotego środka, czyli znaleźć kompromis pomiędzy ewidentną potrzebą ruchu, a możliwościami organizmu, który nie ćwiczył przez długi czas.

Odpoczynek też jest potrzebny

Planując swoją aktywność fizyczną, której celem jest wzmocnienie mięśni, a dzięki temu pozbycie się dolegliwości bólowych, musisz pamiętać, że nie jesteś cyborgiem. Twój organizm nie ma nadprzyrodzonej mocy, dzięki której może wszystko. Ma swoje ograniczenia i musisz o tym pamiętać.

Odpoczynek jest dla mięśni równie ważny, co ruch, a może nawet ważniejszy, bo pozwala im się zregenerować, bo potem ze zdwojoną siłą móc dalej się rozwijać. To właśnie dlatego sportowcy wyczynowi po serii intensywnych treningów przed zawodami mają kilka dni odpoczynku. Ten czas jest potrzebny, by ich mięśnie nie były osłabione i były gotowe do walki w czasie zawodów. Bierz przykład z mistrzów i w swoich planach treningowych uwzględniaj konieczny na odpoczynek czas. Nie spędzaj go jednak przy biurku, bo w takiej pozycji Twoje mięśnie nie wypoczywają, ale są poddane obciążeniu i z pewnością nie wpływa to korzystnie na ich kondycję.