12389_81345_big

Refluks nocny – jak sobie z nim poradzić?

Refluks nocny to uczucie pieczenia w przełyku, które pojawia się w nocy, czasami nawet wybudzając chorego ze snu. W wielu przypadkach ma długotrwały przebieg i dość silne natężenie, ponieważ nieprzyjemne uczucie palenia w przełyku i wrażenie posiadania kluski w gardle pojawia się za każdym razem, gdy chory chce się położyć. Przez to jest główną przyczyną problemów ze spaniem, co przekłada się na pogorszone samopoczucie i utrudnione funkcjonowanie w ciągu dnia.

Zgaga pojawiająca się w nocy powstaje w taki sam sposób jak ta, która pojawia się w ciągu dnia, ale może być powodowana także innymi czynnikami. Palenie w przełyku zazwyczaj pojawia się z powodu cofania się treści pokarmowej do przełyku, która już jest wymieszana z sokami trawiennymi. Kwaśny odczyn treści pokarmowej drażni przełyk, a także wżera się w jego tkanki, powodując rany, a w efekcie również groźne nadżerki. Leczenie zgagi jest zalecane nie tylko po to, by poprawić samopoczucie chorego, ale przede wszystkim, by zapobiec innym problemom.

zgaga

Co potęguje refluks nocny?

Osoby cierpiące na refluks nocny powinny zwracać uwagę na swoją dietę, która może potęgować nieprzyjemne objawy. Prawidłowa dieta przy refluksie to przede wszystkim lekkostrawne posiłki, spożywane w niewielkich ilościach ale stosunkowo często, z zaznaczeniem, że na 3 godziny przed snem nie należy już przyjmować żadnych pokarmów, a tym bardziej pić mocnej kawy, herbaty czy alkoholu. Dieta przeciwrefluksowa to również unikanie niektórych pokarmów, które wspomagają wydzielanie kwasów trawiennych, a tym samym nasilają zgagę. Są to przede wszystkim wszystkie produkty zaliczane do żywności przetworzonej, słodycze, potrawy smażone, typu fast food, nierozcieńczone soki, napoje gazowane i energetyczne. Niezalecane są również ostre przyprawy oraz czosnek i cebula.

Jak radzić sobie z refluksem nocnym?

Zmiana diety jest podstawą walki z refluksem nocnym, ale nie jedyną metodą. Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty i w końcu móc spokojnie przesypiać noce, należy również zmienić pozycję do spania na taką, w której głowa nie leży całkowicie na płasko. Pomocne jest również stosowanie specjalnych leków na zgagę dostępnych w aptekach bez recepty.

Refluks nocny u kobiet w ciąży

Kobiety ciężarne bardzo często skarżą się na silną zgagę, która pojawia się w nocy i nie pozwala im spokojnie spać. Najczęściej jej przyczyna tkwi w zmianach hormonalnych zachodzących w organizmie, zwiększonej wrażliwości na niektóre pokarmy lub w uciskaniu przez dziecko wewnętrznych narządów. Ciężarne nie mogą stosować leków na zgagę, dlatego powinny używać tylko naturalnych metod. W wielu przypadkach w trakcie nagłego nocnego ataku zgagi pomaga wstanie z łóżka i przespacerowanie się. Można również zjeść garść migdałów lub wypić szklankę chłodnego mleka. Bardzo dobre efekty daje też picie naparu z siemienia lnianego, który dodatkowo poprawia trawienie.

Źródło: http://www.controloccontrol.pl/zgaga