Co robić, gdy celem jest poprawa koncentracji?

Masz problemy z koncentracją? Istnieją proste sposoby, by to zmienić. Jakie? Sprawdź naszą listę!

Koncentruj się na jednej rzeczy

Skupiaj się na jednej, najważniejszej rzeczy w określonym czasie. Najtrudniejsze wyzwania podejmuj wtedy, kiedy masz najwięcej energii. Jakiś problem odciąga twoje myśli od wybranego projektu? Zapisz go na liście zadań do wykonania, dzięki czemu „oczyścisz” mózg.

Nie daj się rozpraszać

Pozbądź się z otoczenia wszelkich rozpraszaczy uwagi – wycisz telefon, wyłącz internetowe powiadomienia czy telewizor. Staraj się pracować w ciszy, a jeśli to niemożliwe – wspomóż się zatyczkami do uszu. Lubisz słuchać muzyki? Skupieniu sprzyja instrumentalna muzyka.

Pracuj w odpowiednim miejscu

Aby lepiej się skupić, wybierz wygodne miejsce. Trzymaj się z dala od zatłoczonych pomieszczeń. Jeśli pracujesz w domu, usiądź przy biurku, a nie na łóżku. Dlaczego? Twój mózg kojarzy łóżko ze snem. Kiedy próbujesz koncentrować się w pościeli, wysyłasz mu sprzeczne sygnały. Spanie i skupienie jednocześnie? To nie może się udać.

Rób przerwy

Przeciążenie mózgu nie służy koncentracji. Dlatego nie zmuszaj go do ciągłego, wielogodzinnego skupienia. Pamiętaj o regularnych przerwach. Co robić w trakcie? Oddychaj głęboko lub wyjdź na zewnątrz i energicznie spaceruj. Jeśli możesz, utnij sobie krótką drzemkę. Szybka poprawa koncentracji gwarantowana!

Jedz zdrowo

Nie przejadaj się, by unikać senności. Pij dużo wody, ogranicz napoje z kofeiną. Częściej sięgaj po produkty, które sprzyjają skupieniu. Należą do nich: owoce jagodowe, brokuły, kalafior, kapusta, ryby, żywność z pełnego ziarna, jajka, nasiona i orzechy, ciemna czekolada czy zielona herbata. Znajdziesz w nich składniki odżywcze istotne dla koncentracji, w tym antyoksydanty, kwasy omega 3, lecytynę i witaminy z grupy B.

Dbaj o zdrowie fizyczne

Zdolność koncentracji zależy także od kondycji fizycznej. Jeśli jesteśmy zmęczeni, nękani przez dolegliwości, skupienie może okazać się trudniejsze. Dlatego zadbaj o regularną aktywność fizyczną, utrzymanie zdrowej wagi i dobry sen. Pamiętaj, że koncentracji nie służy zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża ilość snu.

Stosuj zasadę „o pięć więcej”

„O pięć więcej” to prosta technika, dzięki której możesz kontrolować swoją zdolność do skupiania uwagi. Na czym polega? Ilekroć jesteś w trakcie zadania i masz ochotę się poddać, po prostu zrób o pięć więcej, np. przeczytaj jeszcze pięć stron, wykonaj jeszcze pięć działań matematycznych, pracuj jeszcze pięć minut itp.

Wypróbuj technikę słów kluczowych

W przypadku tej techniki, musisz jedynie znaleźć odpowiednie słowo kluczowe, np. kiedy czytasz artykuł o witaminach, możesz wybrać słowo witaminy. W chwilach, kiedy się rozpraszasz, powtarzaj w myślach: witaminy, witaminy, witaminy, dotąd aż twoje myśli powrócą do tekstu.