Skąd najlepiej czerpać wapń?

Podobnie jak każdy inny składnik mineralny czy witamina, wapń jest składnikiem niezbędnym dla zachowania równowagi w organizmie. Spełnia on wiele ważnych ról, między innymi przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi i utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Wapń pomaga również w utrzymaniu prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, funkcjonowaniu enzymów trawiennych, bierze udział w procesie podziału i specjalizacji komórek. Każdy z nas powinien zatem zwracać uwagę, by każdego dnia przyjmować jego odpowiednie ilości z dietą. Jakie działania są warte polecenia?

Naturalne źródła wapnia

Każdy składnik potrzebny organizmowi najlepiej jest przyjmować w naturalnej postaci, czyli wraz z pokarmem. To właśnie dlatego tak ważna jest zrównoważona dieta, bogata we wszystkie istotne grupy produktów. Kiedy organizm dostaje cenne substancje w takiej postaci, najłatwiej mu jest je przyswoić i wykorzystać w najlepszy sposób. Każdy więc powinien dbać o to, by codziennie spożywać produkty bogate w wapń, przy czym ze względu na dość duże zapotrzebowanie organizmu na ten minerał, powinno być ich dużo i powinny być różnorodne.

Wbrew temu, co często się uważa, dbanie o prawidłową podaż wapnia wcale nie jest ważne tylko w przypadku dzieci! Każdy powinien pić mleko i spożywać jego przetwory. Nie wszyscy tolerują lub lubią mleko, jednak nie da się zaprzeczyć, że jest to najlepsze, najbardziej wartościowe źródło wapnia, w dodatku najlepiej przyswajalnego, gdyż obecna w mleku laktoza przyczynia się do jego lepszego wchłaniania. Jeśli ktoś nie lubi samego mleka, ma do wyboru całą paletę jego przetworów lub produkty roślinne.

Co z nietolerancją laktozy?

W nieco trudniejszej sytuacji są osoby, które nie tolerują laktozy i muszą unikać zawierających ją produktów czy napojów ze względu na przykre dolegliwości. Jednak jeśli ktoś, mimo nietolerancji, lubi smak mleka i nie chce z niego rezygnować, może sięgać po produkty mleczne fermentowane, na przykład po kefiry, jogurty i maślanki. Bogate w wapń są sery podpuszczkowe, ale osoby, które mają wysoki poziom cholesterolu powinny ograniczać ich spożycie.

Nie tylko mleko i jego przetwory zawierają wapń. Mają go też nasiona roślin strączkowych, takie jak soja, ciecierzyca i soczewica oraz mięso, a także ryby. W przypadku ryb, najlepszym źródłem wapnia są te, które spożywa się z ościami, jak szprotki czy sardynki.

Jakie suplementy z wapniem wybierać?

Dobrym uzupełnieniem diety bogatej w wapń jest suplement diety z wapniem. Trzeba jednak wiedzieć, jaki produkt wybrać. Najlepszy będzie taki, który zawiera odpowiednią ilość wapnia w tabletce, na przykład pochodzącego z muszli ostryg morskich. Dodatkowo w składzie powinna znajdować się witamina D, która wspomaga wchłanianie i wykorzystanie wapnia w przewodzie pokarmowym. Sprawdzona i zaufana marka ma też niebagatelne znaczenie.