dietaq-bogata-w-wapn

Suplementacja wapnia – potrzebna czy nie?

Suplementy mają być tylko uzupełnieniem diety, gdy z jakichś powodów nie pokrywa ona w pełni zapotrzebowania na konkretne składniki. Nie można zastępować nimi zdrowej diety i nie ma potrzeby stosowania ich jeśli dba się o urozmaicone posiłki, bogate w potrzebne organizmowi składniki. A jak to jest z wapniem?

Dieta bogata w wapń może nie wystarczyć

Może się wydawać, że dostarczanie sobie wapnia z pożywieniem nie jest trudne, zwłaszcza w przypadku osób, które lubią mleko. Ci, którzy nie przepadają za nim i napojami mlecznymi, mają nieco utrudnione zadanie, ale przecież mają też do dyspozycji całą gamę produktów mlecznych, które mają zupełnie inny smak. Dostępność różnych deserów mlecznych, napojów, jogurtów i serów sprawia, że każdy może przyjmować wapń z mleka, nawet gdy nie znosi go w podstawowej, tradycyjnej formie. Czy jednak to wystarczy?

Faktem jest, że produkty mleczne są najbardziej bogate w wapń spośród wszystkich produktów żywnościowych. Z ich cennych właściwości mogą korzystać też osoby z nietolerancją laktozy, bo laktoza jest w nich częściowo rozłożona, a zawartość wapnia nadal jest duża. Niestety jednak czasem nawet tak bogate źródła wapnia nie wystarczają, by w pełni pokryć zapotrzebowanie organizmu na ten składnik, bo należałoby spożywać np. kilka szklanek mleka dzienne, by dostarczyć do organizmu około 1200mg wapnia. Oczywiście wapń można znaleźć nie tylko w produktach mlecznych. Zawierają go także ryby, zwłaszcza te, które spożywa się z ościami, warzywa strączkowe czy orzechy. Jego ilość w tych ostatnich jest jednak niewielka. Z tego powodu osoby z nietolerancją laktozy bądź weganie czasami nie są w stanie dostarczać sobie tylko wapnia, ile potrzeba tylko w pożywieniu.

 

Odwapnianie organizmu

Problematyczną kwestię stanowi utrudnione wchłanianie wapnia spowodowane działaniem niektórych składników diety. Takie działanie mają przede wszystkim papierosy i kawa, a także cola i inne napoje gazowane, czerwone mięso i nadmiar soli. Podobne działanie mają środki moczopędne. Warto więc pamiętać o suplementacji wapnia dobrym preparatem, najlepiej z witaminą D, która ułatwia wchłanianie wapnia.