Vitamin D - Sonne

Suplementacja witaminy D u dzieci!

Przeważającą część witamin można i należy dostarczać do organizmu człowieka z pożywieniem. Takie witaminy z naturalnych źródeł są najbardziej wartościowe i najlepiej przyswajane oraz wykorzystywane przez organizm. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, a jednym z takich wyjątków jest witamina D, która pełni bardzo ważną rolę w organizmie, zwłaszcza w organizmie dziecka, nie może jej więc zabraknąć. Warto więc rozważyć suplementację tej substancji, praktycznie w każdym przypadku.

Witamina D i jej wpływ na zdrowie

Witaminę D w niewielkich ilościach można znaleźć w pożywieniu, na przykład w mięsie czy w żółtkach jaj. Ciekawy jest też fakt, że w pewnych ilościach potrafi ją także wytwarzać sam organizm – w procesie syntezy skórnej. Do tego jednak potrzebna jest ekspozycja na słońce, w dodatku skóra musi być nieosłonięta (przynajmniej 20% ciała) i nie może być zabezpieczona przez kremy z filtrem. Jest to paradoks, gdyż z punktu widzenia zdrowia skóry promieniowanie UV nie jest korzystne. Kiedy więc ktoś boi się skutków promieniowania i smaruje się kremem z filtrami ochronnymi, zdecydowanie powinien stosować suplementację witaminy D. Jest to także wskazane przez cały sezon poza latem w polskim klimacie, gdyż ilość słońca w miesiącach od września do kwietnia nie jest duża, a więc synteza skórna nie może zachodzić. Tymczasem witamina D jest bardzo ważna dla zdrowia. Do czego jest potrzebna?

Foods rich in vitamin D.Znaczenie witaminy D dla zdrowia dzieci

Ogólnie witamina D odpowiada za mocne kości, a zatem i zęby, a także za budowanie odporności. Jest też odpowiedzialna za prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu, skutki jej niedoboru mogą być więc katastrofalne, zwłaszcza u dzieci – w okresie rozwoju i wzrostu.

Dawniej niedobory tej substancji często były odpowiedzialne za krzywicę – chorobę objawiającą się nieprawidłowym rozwojem kości, dającą skutki na całe życie. Bez witaminy D nie można też mieć mocnych zębów – stają się one podatne na próchnicę, poza tym odporność spada, tak samo jak samopoczucie. Witamina D wpływa także na rozwój mięśni i wzrost dzieci, dlatego jeśli zabranie jej na etapie dzieciństwa, może dojść do bardzo poważnych wad rozwojowych, które będą mieć rezultaty na całe życie. Bardzo ważne jest zatem podawanie tej witaminy już od urodzenia dziecka, przy czym noworodki karmione mlekiem matki otrzymują jej odpowiednią ilość wraz z pokarmem.

Jak zadbać o prawidłowy poziom witaminy D u dziecka?

Najlepszym sposobem na dostarczenie witaminy D do organizmu będzie stosowanie suplementów, co poleca się zarówno dorosłym, jak i dzieciom, zwłaszcza w okresie jesieni i zimy. W pozostałą część roku warto od czasu do czasu pozwolić dziecku na przebywanie na słońcu (chroniąc je odpowiednio, zwłaszcza przed udarem), dzięki czemu możliwa będzie synteza skórna witaminy D.

Warto też wiedzieć, że dbanie o prawidłowy poziom tego składnika w organizmie polega nie tylko na dostarczaniu witaminy D, ale też pilnowaniu, by jej nie przedawkować. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy stosuje się suplementy, a zatem, by uniknąć problemów spowodowanych przez nadmiar tej substancji w organizmie (takich jak zaburzenia pracy serca i układu nerwowego czy zwiększona podatność na kamicę nerek), wystarczy przestrzegać zaleceń zawartych w ulotce preparatu i nie podawać dziecku jego większej ilości niż zastrzega producent.