Suplementacja witaminy D3 – potrzebna czy nie?

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę D3 jest stosunkowo duże, a jej źródeł jest relatywne mało.. Wyróżnić można wiele grup osób, które muszą zwracać szczególną uwagę na jej podaż, ale czy to oznacza, że wszyscy inni nie muszą o niej myśleć?

Kto szczególnie potrzebuje witaminy D3?

Witamina ta pełni wiele ważnych ról w organizmie i ze względu na to nikomu nie powinno jej zabraknąć. Dzieci potrzebują jej do budowania mocnych kości, kobiety w menopauzie – do ich utrzymania. U wszystkich ma znaczenie między innymi dla zdrowia zębów i zachowania właściwej odporności. Nie można więc powiedzieć, że jest ktoś, kto nie musi troszczyć się o właściwą podaż tej substancji. W każdym okresie życia trzeba też zwracać uwagę, by jadać bogate w witaminę D3 ryby i ich przetwory, żółtka jaj czy mleko. Olbrzymie znaczenie ma też ekspozycja na słońce w miesiącach letnich, która pozwala na produkcję witaminy D3 przez organizm w procesie syntezy skórnej. To źródło jednak w Polsce nie zawsze możliwe jest do wykorzystania. Dlaczego?

Suplementacja szczególnie wskazana przy braku słońca

Organizm może pod wpływem słońca wytworzyć aż 90% potrzebnej mu witaminy D3. Niestety jednak nie tak łatwo jest to sobie zapewnić. Nawet gdy będzie się odpowiednio korzystać ze słońca, wystawiając na nie nieosłoniętą, niechronioną filtrami skórę, w klimacie Polski można mieć niedobory tej witaminy. Dlaczego? To proste. Nie każde lato w Polsce obfituje w bezchmurne, słoneczne dni (a nawet, jak można zaobserwować, jest z tym coraz gorzej), a tylko w taką pogodę synteza skórna może zachodzić. Z całą pewnością więc można stwierdzić, że jeśli słońca latem było zbyt mało, jesienią i zimą KAŻDY powinien zastosować suplementację witaminy D3.