Typowe objawy niedoboru wapnia

Osoba dorosła każdego dnia powinna przyjąć z pożywieniem około 1000 miligramów wapnia. Jest to bardzo duża ilość, zatem nic dziwnego, że wielu ludzi może cierpieć na niedobory tego minerału. Wapń jest bardzo ważnym składnikiem diety, dlatego warto wiedzieć, jakie są pierwsze objawy niedoborów.

Podstawowe funkcje wapnia

Wapń wpływa na bardzo wiele procesów zachodzących w organizmie człowieka. Minerał ten jest podstawowym budulcem kości, zębów i paznokci, jego niedostateczna podaż ma wpływ na ich twardość oraz strukturę. Jednak wapń jest też istotny dla układu neurologicznego, mięśniowego i krwionośnego. Jest on kluczowy dla metabolizmu człowieka, zwiększa też krzepliwość krwi.

Objawy niedoboru

W zależności od wieku, niedobory wapnia mogą objawiać się w różny sposób. Małe dzieci, u których stosowana jest dieta uboga w ten minerał, często cierpią na krzywicę. Niedobór wapnia może też doprowadzić do niedostatecznego wzrostu dziecka. Zarówno u dzieci jak i dorosłych niedobory pierwiastka mogą też skutkować pojawieniem się licznych ubytków w zębach, w skutek ich demineralizacji. Najpopularniejszym powikłaniem diety ubogiej w wapń jest osteoporoza. Choroba rozwija się latami, powodując rozrzedzenie się kości. W późniejszym czasie może to powodować częste złamania kości.

Skąd czerpać wapń?

Jako podstawowe źródła wapnia wymienia się przede wszystkim produkty mleczne. Jednak w dużych ilościach występuje on też w warzywach o ciemnozielonych liściach. Są to m.in. natka pietruszki, jarmuż, szczypiorek, boćwinka, kapusta pak-choi. Bardzo dużo wapnia zawierają też nasiona, orzech i ziarna, m.in. mak, niełuskany sezam, chia, karob, migdały. Osoby stosujące dietę bezmleczną mogą też sięgnąć po roślinne zamienniki nabiału, przede wszystkim napoje sojowe, ryżowe i migdałowe. Produkty są dodatkowo fortyfikowane w wapń oraz witaminę D i B12.

 Dodatkowe źródło wapnia

Osoby obawiające się niedoborów wapnia mogą sięgnąć po specjalne suplementy. Najczęściej w aptece można znaleźć preparaty na bazie węglanu wapnia. Istotną kwestią jest to, czy preparat został dodatkowo wzbogacony o witaminę D. Ma ona bardzo dobry wpływ na absorpcję wapnia, oraz utrzymanie jego prawidłowego poziomu we krwi. Należy jednak kontrolować ilość suplementów spożywanych w ciągu dnia. Nadmiar wapnia w organizmie może doprowadzić do kamieni nerkowych, zaburzeń w pracy serca, oraz utrudnić wchłanianie żelaza.

Więcej o suplementacji wapnia na http://www.vitrumcalcium.pl/