Wapń-znaczenie-dla-człowieka

Wapń – makroskładnik, którego dzieciom nie może zabraknąć!

Wapń jest pierwiastkiem, który bardzo potrzebny jest organizmowi przez całe życie. Jest on niezbędny nie tylko do rozwoju i wzrostu kości czy zębów, ale też zachowania ich w dobrym stanie. Jeśli w dowolnym wieku pierwiastka tego poważnie zabraknie, szybko mogą pojawić się tego złe skutki, na czele z próchnicą oraz osłabieniem kości.

Szczególnie ważne jest zaś, by pierwiastek ten w odpowiednich ilościach dostarczać dzieciom, gdyż kiedy rosną one i budowany jest przede wszystkim ich układ kostny, zapotrzebowanie na niego jest największe i bardzo ważne jest, by zapewnić jego właściwą podaż.

Do czego potrzebny jest wapń?

Największe zapotrzebowanie na wapń mają niemowlęta, gdyż dzieci w tym wieku rozwijają się i rosną najbardziej intensywnie. Organizm wykorzystuje wapń do budowania szkieletu i kości, a więc kiedy na tym etapie zabrakłoby tego pierwiastka, może to nie tylko negatywnie wpłynąć na rozwój dzieci i doprowadzić do ich deformacji, ale nawet zagrozić ich życiu. W tym okresie jednakże mleko matki czy też stosowane mleko zastępcze zaspokaja zapotrzebowanie organizmu dziecka na wapń (czasami jednak matka karmiąca piersią musi stosować suplementację wapnia). Trudniejsze jest więc zadbanie o to w późniejszym wieku, kiedy już dziecko spożywa normalne pokarmy.

calciumTrzeba więc przede wszystkim zadbać o posiłki bogate w ten składnik, gdyż w przeciwnym razie niedobory wapnia mogą prowadzić do zahamowania wzrostu i nieprawidłowej budowy kości, które będą słabe, tak samo jak zęby, które staną się podatne na próchnicę. Co istotne, często uważa się, że rola wapnia ogranicza się właśnie do budowania mocnych kości i zębów, jednak warto wiedzieć, iż pierwiastek ten ma także wpływ na prawidłową krzepliwość krwi, zatem jego deficyt może dawać skutki także w tym zakresie, i to bardzo poważne, będące bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia.

Gdzie szukać wapnia?

Zapotrzebowanie na wapń zmienia się z wiekiem – jak wspomniano, największe jest w najwcześniejszym okresie życia dziecka, potem zaś stopniowo się zmniejsza, zawsze jednak potrzebne są jego spore ilości. Warto wiec zadbać, by dieta dziecka była jak najbardziej bogata w ten składnik, który zresztą trudno jest przedawkować. Wapń można znaleźć przede wszystkim w produktach mlecznych, a więc kiedy mleko nie jest już podstawowym pokarmem dziecka, warto i tak zachęcać je do jego picia, podawać mu kaszki, starszym dzieciom zaś jego przetwory – kakao, jogurty czy desery przyrządzane na jego bazie. Bardzo bogatym źródłem białka są też polecane także z innych względów rośliny strączkowe, orzechy czy migdały.

Stosowanie bogatej w wapń diety zwykle wystarcza, by wyeliminować ryzyko niedoborów i ich niebezpiecznych rezultatów, dla pewności jednak warto także sięgnąć po bezpieczne, przeznaczone specjalnie dla dzieci suplementy wielowitaminowe zawierające również ten składnik. Ich stosowanie, w połączeniu z racjonalną dietą, da praktycznie całkowitą pewność, że dziecko jest dobrze chronione przed niepożądanymi skutkami deficytu wapnia w organizmie i dobrze dba się o to, by jego kości i zęby były mocne.

Artykuł powstał na podstawie http://www.sanostol.pl/witaminy-substancje-odzywcze/wapn-objawy-niedoboru-i-nadmiaru-u-dzieci