Witamina B2 – co trzeba o niej wiedzieć

Witamina B2, zwana także ryboflawiną, należy do dużej grupy witamin z grupy B. W artykule przedstawiamy jej właściwości. Wyjaśniamy także, dlaczego jest ważna dla zdrowia. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj!

Za co odpowiada

Ryboflawina należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jedną z jej najważniejszych funkcji jest wytwarzanie energii dla ustroju. Podobnie jak wszystkie witaminy z grupy B, jest niezbędna do przekształcania węglowodanów z żywności w glukozę. Pomaga również organizmowi w przemianie białek i tłuszczu. Dzięki ryboflawinie prawidłowo działa także nasz układ nerwowy, odpornościowy i trawienny. Witamina B2 jest również istotna dla wzroku i wątroby. Uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi i wspomaga przyswajanie składników mineralnych. Ma także wpływ na zdrowie reprodukcyjne, dlatego nie może jej zabraknąć w diecie osób starających się o powiększenie rodziny.  Ponadto zawdzięczmy jej piękną skórę i włosy.

Witamina na pamięć

Witamina B2 pomaga również w ochronie komórek przed tzw. stresem oksydacyjnym. Dzięki temu przeciwdziała niektórym efektom starzenia, w szczególności utracie pamięci. Może spowolnić tendencję do jej pogarszania się wraz z wiekiem. Dlatego, choć ryboflawina powinna znajdować się w diecie każdego z nas, jest szczególnie ważna dla osób starszych oraz tych, które mają problemy z zapamiętywaniem. Trzeba dodać, że inne witaminy z grupy B również uważa się za witaminy na pamięć.

6

Kiedy potrzebujesz jej najwięcej?

W przypadku wzrostu zapotrzebowania energetycznego ustroju, np. przy dużym wysiłku fizycznym czy w sytuacjach stresowych, powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi więcej ryboflawiny i innych witamin z grupy B.

Skutki niedoboru

Objawami niedoboru witaminy B2 są zmiany zapalne i łuszczenie się skóry, pękanie warg, owrzodzenia jamy ustnej i zawroty głowy. Mogą również wystąpić problemy ze wzrokiem, takie jak np. światłowstręt. Konsekwencją deficytu ryboflawiny bywa także niedokrwistość (anemia).

 Gdzie jej szukać?

 Witamina B2 znajduje się w mięsie oraz wędlinach wieprzowych i drobiowych, jajkach, mleku, serach dojrzewających, orzechach, roślinach strączkowych i zielonych warzywach liściastych. Źródłem ryboflawiny są także produkty zbożowe. Im mniej przetworzone pieczywo, makarony, kasze i mąki, tym więcej zawierają witamin z grupy B.

Warto wiedzieć

Ryboflawina jest stosunkowo odporna na działanie wysokiej temperatury, należy jednak do witamin najbardziej wrażliwych na działanie światła. W związku z tym produkty zawierające witaminę B2 powinny być przechowywane z dala od jego źródeł, w nieprzezroczystych pojemnikach.