Vintage photo, Nutritious ingredients containing vitamin B2, nat

Witamina B2 – rola, występowanie i skutki niedoboru

Witamina B2 (ryboflawina) pełni w naszym organizmie wiele istotnych funkcji. Pomaga m.in. w utrzymaniu odpowiedniego poziomu energii, zapobiega uszkodzeniom wywołanym przez wolne rodniki i korzystnie wpływa na wzrok. Dowiedz się więcej.

Wśród witamin z grupy B

Witamina B2 jest potrzebna do funkcjonowania wszystkich komórek w naszym ciele. Podobnie jak inne witaminy z grupy B, uczestniczy w przemianach składników żywości w energię. Wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia, znużenia i wyczerpania organizmu. Wraz z pozostałymi witaminami z grupy B przyczynia się też do odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego i oddziałuje na prawidłowe funkcje psychiczne.

Właściwości antyoksydacyjne

Witamina B2 pomaga także w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, wywoływanym przez wolne rodniki. Prowadzi on do rozwoju wielu chorób przewlekłych i przyspiesza procesy starzenia. Ryboflawina jest też niezbędna naszemu organizmowi do wytwarzania glutationu. Ten związek to „zabójca” wolnych rodników. Oczyszcza również wątrobę.

Działanie na skórę

Ryboflawina ma też istotny wpływ na skórę i błony śluzowe. Odgrywa rolę w utrzymaniu poziomu kolagenu, potrzebnego do zachowania młodzieńczej struktury skóry i zapobiegania powstawaniu drobnych zmarszczek. Według niektórych badań, witamina B2 może też skracać czas potrzebny do gojenia się ran i zmniejszać stany zapalne skóry.

Witamina dla zdrowych oczu

Witamina B2 jest również istotna dla zachowania zdrowej rogówki i dobrego wzroku. Wykazano, że u osób, których dieta obfituje w tę witaminę występuje mniejsze ryzyko zachorowania na choroby oczu związane ze starzeniem się organizmu. Ryboflawina jest też wykorzystywana w terapii schorzeń oczu.

Pozostałe funkcje w organizmie

Witamina B2 odgrywa też rolę w zapobieganiu i leczeniu niedokrwistości (anemii). Ma również wpływ na układ pokarmowy i odporność. Ponadto zmniejsza poziom homocysteiny we krwi (wysoki poziom tego związku jest czynnikiem ryzyka rozwoju miażdżycy). Jest także potrzebna do regulowania prawidłowej czynności tarczycy. Istnieją też dowody, że ryboflawina zmniejsza częstość występowania migreny. Może również pomóc w zmniejszeniu bólu i innych objawów tej choroby, a także w skróceniu czasu jej trwania.

Objawy niedoboru witaminy B2

Niedobór witaminy B2 może wywołać szereg negatywnych konsekwencji. Oznakami niedostatku ryboflawiny w organizmie mogą być m.in.:

  • światłowstręt
  • niedokrwistość (anemia)
  • zmęczenie
  • powolny metabolizm
  • owrzodzenia i pęknięcia w jamie ustnej i na wargach
  • zmiany zapalne na skórze
  • trądzik
  • zawroty głowy
  • zaburzenia nastroju.

Witamina B2 – źródła w żywności

Tak jak wszystkie witaminy z grupy B, ryboflawina jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Nasz organizm nie magazynuje jej i musimy mu ją dostarczać poprzez dietę. Gdzie szukać witaminy B2? Znajdziesz ją w mleku, żółtym serze, twarogu, serze kozim, jajkach, wątrobie, mięsie wieprzowym, wołowym i drobiowym, pieczywie pszennym i żytnim, kaszy gryczanej i jaglanej, migdałach czy fasoli. Bogatymi źródłami ryboflawiny są także algi, mątwa i tempeh (sojowy zamiennik mięsa).