Vitamin B6 capsule or pill. Dietary supplements.

Witamina B6: właściwości, występowanie, konsekwencje niedoboru

Witamina B6 odgrywa wiele istotnych ról w naszym organizmie. Oto lista korzyści zdrowotnych, które się z nią wiążą.

Witamina B6 – właściwości

Witamina B6, podobnie jak inne witaminy z grupy B, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania

układu nerwowego. Bierze również udział w przemianie żywności w energię, której potrzebujemy do funkcjonowania. Ponadto wpływa na utrzymanie zdrowia serca i mózgu, obniża bowiem stężenie homocysteiny – czynnika rozwoju miażdżycy. Pomaga też w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz w odpowiednim funkcjonowaniu układu odpornościowego. Jest ważna dla dobrej kondycji skóry.

Inne korzyści dla układu nerwowego i mózgu

Witamina B6 uczestniczy również w wytwarzaniu hormonów – serotoniny (reguluje nastrój), noradrenaliny (mobilizuje mózg i ciało do działania) i melatoniny (reguluje wewnętrzny zegar, m.in. snu i czuwania). Dodatkowo coraz więcej badań wskazuje, że witamina ta jest istotna dla osób starszych. Uważa się, że w połączeniu z witaminą B12 i kwasem foliowym może odgrywać rolę w spowolnieniu utraty pamięci związanej z wiekiem.

Czym objawia się niedobór witaminy B6

Niedostatek witaminy B6 w organizmie może prowadzić do zmęczenia, utraty apetytu, bezsenności, obrzęku jamy ustnej i języka, problemów skórnych, pęknięć wokół warg i wypadania włosów. Oprócz tego można zaobserwować drażliwość, anemię czy zwiększoną podatność na zakażenia. Warto wiedzieć, że niedobry tej witaminy występują często w powiązaniu z deficytem innych witamin z grupy B.

Z czego mogą wynikać niedobory?

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę B6 jest większe, kiedy codzienny jadłospis zawiera dużą ilość białka lub tłuszczu. Co więcej niektóre choroby nerek, celiakia, choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego mogą prowadzić do niedoboru witaminy B6, ponieważ negatywnie wpływają na jej wchłanianie.

Gdzie szukać witaminy B6?

Witamina B6 znajduje się zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. By nasz organizm miał jej pod dostatkiem, należy sięgać po kaszę gryczaną, pieczywo z pełnego ziarna, wołowinę, drób i ryby. Jej dobrymi źródłami są też ziemniaki, banany, kapusta pekińska, brukselka, czerwona papryka, fasola, ciecierzyca czy orzechy.

Warto wiedzieć

Wszystkie witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że ich nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Jednak długotrwałe spożywanie zbyt dużej ilości witaminy B6, np. z suplementów, napojów energetycznych czy wzbogacanych nią produktów zbożowych, może prowadzić do jej przedawkowania. Objawia się ono drętwieniem mięśni i dezorientacją.