Właściwy poziom wapnia kluczem do uchronienia się od osteoporozy

Osteoporoza to groźna choroba polegająca na zmniejszeniu się gęstości kości i przebudowie ich struktury. Powoduje to rzecz jasna, że stają się one słabe, kruche i podatne na złamania. Wbrew temu, co często się uważa, zapaść może na nią każdy, a niedobór wapnia jest jedną z najważniejszych przyczyn tej choroby.

Kto może zachorować?

 

Zagrożone tą chorobą są przede wszystkim kobiety w wieku okołomenopauzalnym, głównie z powodu zmian hormonalnych, ale nie tylko ich może dotyczyć ten problem. Dotyka on także mężczyzn, choć zwykle nieco później niż kobiety, często około 70. roku życia. Nie oznacza to jednak, że choroba ta nie może spotkać osób w młodszym wieku, zwłaszcza że jej przyczyną są nie tylko zmiany hormonalne, ale też na przykład niezdrowa dieta, niedowaga bądź nadwaga czy stosowanie używek. Przyczyn tego schorzenia jest bardzo wiele, tym trudniej jest więc się przed nim bronić. Właśnie to powoduje, że choroba ta zatacza ogromne kręgi i jest uznawana za jedną z chorób cywilizacyjnych. W młodszym wieku chorują zwłaszcza osoby, które w okresie dzieciństwa miały niedobór wapnia w organizmie. W dodatku choroba ta może być dziedziczna, więc jeśli ma się w rodzinie jej przypadki, należy wykonać badanie gęstości krwi i dbać, by dostarczać sobie właściwe ilości wapnia.

 

Budulec kości, którego nie może zabraknąć

 

Wapń ma ogromny wpływ na budowę kości (oraz zębów) i zachowanie ich w dobrym stanie. Ma znaczenie przede wszystkim w okresie płodowym oraz w fazie niemowlęctwa, gdy tworzy się kościec. Z tego powodu wapnia nie może zabraknąć kobietom w ciąży – jest ważny dla nich i ich dzieci – a także niemowlętom; potem, przez całe życie, również. Na każdym etapie życia kości mogą stać się kruche i łamliwe jeśli nie będzie się dbać o właściwy poziom tego minerału, a warto pamiętać, że osteoporoza ma bardzo poważne skutki. Nie tylko prowadzi do urazów kości, ale też może powodować problemy z układem oddechowym. Nieraz nawet staje się przyczyną śmierci, nie można jej więc bagatelizować!

Należy więc zadbać, by w diecie znajdowały się odpowiednie ilości naturalnych źródeł wapnia. Najlepszymi są pokarmy mleczne, gdyż nie tylko zawierają duże ilości wapnia, ale też laktozę – substancję ułatwiającą jego wchłanianie przez organizm. Ponieważ jednak pełne pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek jest dość trudne, korzystnie będzie sięgnąć po suplement diety z wapniem. Rozwiązanie to muszą rozważyć przede wszystkim osoby znajdujące się w grupie ryzyka, korzyści z suplementacji może jednak mieć każdy.

Więcej informacji na temat tego jak ważny wpływ ma Wapń na budulec kości możecie przeczytać pod tym adresem – http://www.vitrumcalcium.pl