Zadbaj o siebie w okresie zachorowań na grypę

„Jak uniknąć zachorowania na grypę?” – takie pytanie z pewnością zadaje sobie wiele osób. Ty także? Sprawdź, co możesz zrobić, aby wzmocnić swój organizm i aby uniknąć złapania wirusa grypy. To nie jest trudne – wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

Jak wzmacniać organizm?

Jeśli układ immunologiczny organizmu jest silny, ryzyko zachorowania na grypę maleje, a w przypadku zarażenia się wirusem, objawy mogą być dużo łagodniejsze niż u osób z obniżoną odpornością.

Aby wzmocnić układ odpornościowy, nie zapominaj o aktywności fizycznej. Regularne treningi na świeżym powietrzu, zajęcia fitness, lekcje tańca czy basen – to od Ciebie zależy, jaką aktywność fizyczną wybierzesz. Pamiętaj, że ćwiczenia wzmacniają organizm, dzięki czemu maleje ryzyko zachorowania na grypę!

Poza tym musisz zdrowo się odżywiać. Postaw na różnorodną dietę, bogatą przede wszystkim w warzywa, owoce i rośliny strączkowe, a także ryby i owoce morza. O czym warto pamiętać? Oto kilka wskazówek:

  • Włącz do diety produkty bogate w cynk, ponieważ ten pierwiastek wzmacnia układ immunologiczny. Duże ilości cynku znajdziesz w owocach morza, czosnku, migdałach, dzikim ryżu, sezamie, pestkach dyni, kurkach, pieczarkach, fasoli, sałacie radicchio, suszonych grzybach shiitake i boczniakach.
  • Jedz dużo czosnku – oprócz tego, że jest bogaty w cynk, ma także działanie bakteriobójcze.
  • Uzupełnij dietę o ryby i owoce morza – są bogate w kwasy omega-3, które usprawniają pracę systemu immunologicznego.

Ponadto dbaj o odpowiednią ilość snu. To w nocy, gdy śpisz, Twój organizm najbardziej się regeneruje, dzięki czemu jest silny i może stawiać czoło wirusom.

Na koniec – staraj się unikać stresu lub znajdź sposób na to, by go zwalczać. Stres ma bardzo niekorzystny wpływ na układ odpornościowy – osłabia jego działanie i sprawia, że jest bardziej podatny na wirusy, w tym wirus grypy.

Jak uniknąć zachorowania na grypę, gdy ryzyko jest największe?

W miesiącach zimowych prawdopodobieństwo zachorowania na grypę jest największe. Aby ustrzec się choroby, należy podjąć odpowiednie kroki. Oto najważniejsze z nich:

  • Jedz dużo produktów z wysoką zawartością witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy. Naturalne źródła tej witaminy to m.in. pomidory, brokuły, żółta i czerwona papryka, pomarańcze, grejpfruty.
  • Pij dużo wody (około 2 litrów dziennie), a także naturalne soki owocowe.
  • Myj ręce nie tylko po powrocie do domu. Regularne odkażanie dłoni pomoże Ci pozbyć się zarazków, które na nich osiadają. Staraj się nie dotykać dłońmi twarzy.
  • Ubieraj się ciepło, ale nie przegrzewaj organizmu. Najlepsza metoda na zapewnienie odpowiedniej temperatury ciała to ubieranie się „na cebulkę”.
  • Unikaj kontaktu z osobami chorymi, a w miarę możliwości staraj się nie przebywać w dużych skupiskach ludzi. Nie jedz i nie pij z tych samych naczyń, z których korzystały osoby chore.

Pamiętaj też o myciu rąk po kontakcie z osobami, u których widoczne są objawy grypy. Jeśli wiesz, że dana osoba jest chora i np. odwiedzasz ją w domu, możesz włożyć jednorazową maseczkę na twarz. Pamiętaj, aby zdjąć ją od razu po kontakcie. Nie używaj maseczki więcej niż raz.