dieta dla dziecka

Zdrowa dieta dla dobrej odporności dziecka

Wielu rodziców narzeka na to, że ich dziecko często zapada na infekcje. Zwykle dotyczy to maluchów, które spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu i chodzą do żłobka czy przedszkola, gdzie narażone są na zarażanie się chorobami od innych dzieci. Zamiast jednak zamykać dziecko w domu czy też narażać je na zażywanie leków, które nigdy nie są bez wpływu na organizm, lepiej będzie zadbać o jego odporność. Najlepiej – dostarczając mu potrzebnych do jej budowania składników wraz z pożywieniem.

dziecko dietaWartościowe składniki pokarmowe lepsze niż suplementy

Pierwotna odporność człowieka kształtuje się już na etapie życia płodowego i wówczas duże znaczenie ma dieta matki, która powinna być zdrowa, co przełoży się na lepszą odporność dziecka po jego urodzeniu. Potem zaś kluczowe są pokarmy, jakie podaje się dziecku.

Oczywiście w okresie wzmożonej zachorowalności na infekcje warto podawać dziecku wartościowy suplement diety, który zadba o jego zdrowie i odporność na wielu poziomach. Poza tym jednak ciągle najważniejsza jest dieta. Zamiast podawać dziecku witaminy A, C czy D w postaci wielu suplementów, o wiele lepiej będzie zadbać, by dostarczać je wraz z pożywieniem. Wtedy są najlepiej przyswajane i najefektywniej wykorzystywane przez organizm, naturalne źródła nie dają też skutków ubocznych, co powodować mogą wątpliwej jakości preparaty witaminowe, które często zawierają w składzie dodatkowe chemiczne składniki.

Zdrowa dieta jest zresztą bardzo ważna dla ogólnego zdrowia, a nie tylko odporności, dbając więc o prawidłowe żywienie dziecka, można mieć pewność, że uda się dobrze zatroszczyć o jego zdrowie na wielu poziomach.

dieta dzieckoJak powinna wyglądać zdrowa dieta dziecka?

Za budowanie odporności odpowiedzialne są przede wszystkim witaminy, a ich prawdziwą skarbnicą są warzywa i owoce, najlepiej będzie więc stosować się do zasady 5 porcji warzyw i owoców spożywanych w ciągu dnia, dodając je do wszystkich posiłków dziecka. Najlepsze są oczywiście warzywa i owoce jak najmniej przetworzone. Ideałem byłoby spożywanie, jeśli to tylko możliwe, surowych, ponieważ witaminy niestety należą do substancji ulotnych i ich duża część niszczona jest pod wpływem obróbki termicznej.

Oprócz witamin, ważne są składniki odżywcze, które można znaleźć w różnych gatunkach mięs czy w mleku i jego przetworach. Generalnie więc można stwierdzić, że dieta dziecka powinna być jak najbardziej urozmaicona. Warto też unikać podawania pociechom „pustych kalorii” w postaci słodyczy, słonych przekąsek czy kolorowych napojów gazowanych, które nie zawierają żadnych wartościowych składników, a jedynie wielkie ilości niezdrowych cukrów, soli i innych szkodliwych substancji.

Jak wzmacniać odporność dzieci przez dietę?

W okresie jesieni i zimy dla dodatkowego wsparcia odporności, prócz dobrego suplementu, warto też wprowadzić do menu dziecka pokarmy znane z dobroczynnego wpływu na zdrowie i odporność. Są to na przykład cytryny i inne cytrusy, bogate w witaminę C, dzika róża, miód, czosnek czy cebula.

Połączenie wszystkich tych działań na pewno w każdym przypadku da znakomite efekty.  Nawet do tej pory chorowite dzieci będą o wiele mniej narażone na infekcje, nawet gdy wszyscy wokół nich będą chorować, gdyż chronić będzie je silny układ odpornościowy.