Zdrowa dieta dla dobrej odporności dziecka

Wielu rodziców narzeka na to, że ich dziecko często zapada na infekcje. Zwykle dotyczy to maluchów, które spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu i chodzą do żłobka czy przedszkola, gdzie narażone są na zarażanie się chorobami od innych dzieci. Zamiast jednak zamykać dziecko w domu czy też narażać je na zażywanie leków, które nigdy nie są bez wpływu na organizm, lepiej będzie zadbać o jego odporność. Najlepiej – dostarczając mu potrzebnych do jej budowania składników wraz z pożywieniem.

dziecko dietaWartościowe składniki pokarmowe lepsze niż suplementy

Pierwotna odporność człowieka kształtuje się już na etapie życia płodowego i wówczas duże znaczenie ma dieta matki, która powinna być zdrowa, co przełoży się na lepszą odporność dziecka po jego urodzeniu. Potem zaś kluczowe są pokarmy, jakie podaje się dziecku.

Oczywiście w okresie wzmożonej zachorowalności na infekcje warto podawać dziecku wartościowy suplement diety, który zadba o jego zdrowie i odporność na wielu poziomach. Poza tym jednak ciągle najważniejsza jest dieta. Zamiast podawać dziecku witaminy A, C czy D w postaci wielu suplementów, o wiele lepiej będzie zadbać, by dostarczać je wraz z pożywieniem. Wtedy są najlepiej przyswajane i najefektywniej wykorzystywane przez organizm, naturalne źródła nie dają też skutków ubocznych, co powodować mogą wątpliwej jakości preparaty witaminowe, które często zawierają w składzie dodatkowe chemiczne składniki.

Zdrowa dieta jest zresztą bardzo ważna dla ogólnego zdrowia, a nie tylko odporności, dbając więc o prawidłowe żywienie dziecka, można mieć pewność, że uda się dobrze zatroszczyć o jego zdrowie na wielu poziomach.

dieta dzieckoJak powinna wyglądać zdrowa dieta dziecka?

Za budowanie odporności odpowiedzialne są przede wszystkim witaminy, a ich prawdziwą skarbnicą są warzywa i owoce, najlepiej będzie więc stosować się do zasady 5 porcji warzyw i owoców spożywanych w ciągu dnia, dodając je do wszystkich posiłków dziecka. Najlepsze są oczywiście warzywa i owoce jak najmniej przetworzone. Ideałem byłoby spożywanie, jeśli to tylko możliwe, surowych, ponieważ witaminy niestety należą do substancji ulotnych i ich duża część niszczona jest pod wpływem obróbki termicznej.

Oprócz witamin, ważne są składniki odżywcze, które można znaleźć w różnych gatunkach mięs czy w mleku i jego przetworach. Generalnie więc można stwierdzić, że dieta dziecka powinna być jak najbardziej urozmaicona. Warto też unikać podawania pociechom „pustych kalorii” w postaci słodyczy, słonych przekąsek czy kolorowych napojów gazowanych, które nie zawierają żadnych wartościowych składników, a jedynie wielkie ilości niezdrowych cukrów, soli i innych szkodliwych substancji.

Jak wzmacniać odporność dzieci przez dietę?

W okresie jesieni i zimy dla dodatkowego wsparcia odporności, prócz dobrego suplementu, warto też wprowadzić do menu dziecka pokarmy znane z dobroczynnego wpływu na zdrowie i odporność. Są to na przykład cytryny i inne cytrusy, bogate w witaminę C, dzika róża, miód, czosnek czy cebula.

Połączenie wszystkich tych działań na pewno w każdym przypadku da znakomite efekty.  Nawet do tej pory chorowite dzieci będą o wiele mniej narażone na infekcje, nawet gdy wszyscy wokół nich będą chorować, gdyż chronić będzie je silny układ odpornościowy.