bolbrzucha

Zgaga w trakcie aktywności fizycznej

Bardzo częstym postanowieniem noworocznym jest aktywność fizyczna. Niektóre osoby pragną w ogóle rozpocząć treningi, a inne chcą ćwiczyć regularnie. W pierwszych miesiącach roku można zauważyć zwiększoną ilość osób biegających w parkach lub trenujących na siłowniach, ale niestety już w okolicy marca i kwietnia ta ilość diametralnie spada.

W wielu przypadkach przyczyną nie jest słomiany zapał, a inne problemy, które pojawiły się podczas treningów. Bardzo często powodem zaprzestania ćwiczeń jest zgaga występująca podczas aktywności fizycznej.

zgaga-770x400Co powoduje zgagę podczas treningów?

Pieczenie w przełyku pojawiające się na początku, w trakcie, po lub przez cały czas treningu to zazwyczaj efekt błędów żywieniowych. Tylko w niewielu przypadkach jest ona związana z poważniejszą chorobą, na przykład ze złą pracą dolnej zastawki przełyku, która pozwala na cofanie się treści pokarmowej, choć nie powinna. Najczęściej sęk tkwi w posiłkach spożywanych nie tylko bezpośrednio przed treningiem, ale także w ciągu dnia. Należy pamiętać, że na 2-3 godziny przed treningiem nie powinno się jeść obfitych posiłków. Ewentualnie można spożyć lekką przekąskę, która szybko dodaje energii, czyli na przykład banana.

Dieta dla osoby trenującej, która zapobiega zgadze

Idealną dietą dla osoby trenującej, która dodatkowo zapobiega zgadze jest spożywanie niewielkich, ale częstych posiłków w ciągu dnia. Powinny to być dania lekkie, łatwostrawne, bazujące na chudym mięsie, warzywach, ryżu i kaszach. Do ich przygotowania nie powinno się używać żadnych produktów przetworzony, z ulepszaczami smaku lub w proszku. Niewskazane będą zarówno kostki rosołowe, jak i sosy w proszkach czy przeciery pomidorowe o długim składzie. Innymi produktami spożywczymi, które nasilają zgagę są owoce oraz soki, a także alkohol, mocna kawa i herbata, napoje gazowane i energetyczne czy używki.

Jak uniknąć zgagi podczas treningu

Osoby cierpiące na zgagę podczas treningu bardzo często podkreślają, że uczucie pieczenia towarzyszy im przede wszystkim wtedy, gdy wykonują skoczne ćwiczenia lub o dużej intensywności. Dobrą metodą jest wtedy zmiana rodzaju ćwiczeń oraz oczywiście przestrzeganie prawidłowej diety. Należy pamiętać, że zgaga może być spowodowana przez produkty spożyte nawet na długo przed treningiem, czyli na przykład na pierwsze lub drugie śniadanie. Błędem jest myślenie, że tylko ostatni posiłek przed treningiem może tę zgagę wywołać.