apt1

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru probiotyku

Probiotyki są mikroorganizmami, które wywierają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Podnoszą odporność organizmu, chronią go przed szkodliwymi drobnoustrojami i usprawniają procesy trawienne. Można przyjmować je doustnie np. w postaci suplementów diety. Ponieważ nie wszystkie probiotyki działają tak samo, musisz wiedzieć, na co zwracać uwagę przy ich wyborze.

Sprawdź, z jakiego szczepu pochodzą bakterie

Na opakowaniach suplementów diety z grupy probiotyków i produktów farmaceutycznych możesz znaleźć informacje o rodzaju, gatunku i szczepie bakterii. Oto jak mogą być oznaczane:

  • Rodzaj – zapisany jest w formie pełnej nazwy, np.
  • Gatunek to np. rhamnosus
  • Szczep – wyrażany jest kodem liczbowym, np. HN001.

Przykłady pełnych zapisów:

  • Lactobacillus rhamnosus HN001,
  • Lactobacillus helveticus R0052,
  • Lactobacillus rhamnosus R0011.

Informacja o szczepie jest niezwykle istotna, ponieważ to od niego zależą właściwości probiotyczne. Tylko szczepy przebadane klinicznie dają gwarancję, że będą odporne na działanie obniżonego pH i dzięki temu dotrą do przewodu pokarmowego.

Wybieraj preparaty z odległym terminem ważności

Ilość pożytecznych bakterii (jak zwykło się nazywać probiotyki) może maleć wraz z upływem czasu. Dlatego, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę, warto wybierać suplementy z odległym terminem przydatności do spożycia. Przeterminowany produkt może nie mieć żadnych właściwości probiotycznych.

apt4

Z badań przeprowadzonych przez Narodowy Instytut Leków wynika, że liczba bakterii zawartych w preparatach nie jest stabilna i znacznie maleje wraz z upływem czasu – nawet wtedy, gdy produkt jest jeszcze przydatny do spożycia (aż 50 na 56 próbek wykazało taką tendencję).

Na opakowaniu szukaj informacji o dawce bakterii

Szacuje się, że skuteczna dawka bakterii wynosi 5 –10 x 109 CFU (jednostki, które tworzą kolonie). Na przykład w przypadku S. boulardii dzienna dawka powinna wynosić 250-500 mg.

Kupuj suplementy w wiarygodnych miejscach

Jeśli chcesz mieć pewność, że zażywasz probiotyki, które spełniają swoje funkcje i pochodzą od zaufanych producentów, kupuj je w aptekach. Unikaj zamawiania probiotyków przez internet i kupowania w niepewnych miejscach.

19910652880_d8a5389eff_h

Zwróć uwagę na opakowanie

Opakowanie probiotyków powinno uniemożliwiać dotarcie do środka promieni ultrafioletowych, ponieważ bakterie probiotyczne są wrażliwe na temperaturę i światło (to przecież żywe organizmy, które reagują na działanie czynników zewnętrznych). Bardzo dobrze sprawdzają się szczelnie zamykane opakowania z ciemnego szkła.

Aby nie dopuścić do osłabienia działania probiotyków, przechowuj je w ciemnym i chłodnym miejscu. Jeśli na ulotce dołączonej do opakowania zamieszczona jest informacja, że należy przechowywać je w lodówce – koniecznie zastosuj się do wytycznych.