duszności

Duszności na tle nerwowym czy inna choroba?

Na duszność zdarza się narzekać każdemu z nas. Jest odczuwana jako brak powietrza, trudności w oddychaniu czy zadyszka. Może towarzyszyć jej lęk. Pojawienie się duszności zależy od wielu czynników i nie zawsze łatwo zdiagnozować jej przyczynę. Sprawdź, jakie mogą być powody duszności i jak sobie z nią radzić domowymi metodami.

Duszność – przyczyny

Duszność, która pojawia się podczas intensywnej aktywności fizycznej lub wspinania się na duże wysokości, to częste zjawisko, które nie jest powodem do niepokoju. W takich przypadkach oddech wraca do normy po odpoczynku.

Jednak pojawianie się zadyszki podczas niewielkiej aktywności czy w spoczynku powinno być dla nas sygnałem alarmowym. Może być bowiem objawem choroby, związanej zarówno ze sferą psychiczną, jak i fizyczną. Problemy z oddychaniem pojawiają się np. w przebiegu zaburzeń lękowych, anemii, alergii, astmy, chorób neurologicznych, płuc, serca czy raka.

Kiedy do lekarza?

Co prawda część epizodów duszności ma łagodny przebieg, ale zdarzają się także takie, które zagrażają życiu. Tak więc występowanie trudności w oddychaniu najlepiej skonsultować z lekarzem. Specjalista oceni, czy są to duszności na tle nerwowym czy powodowane innymi przyczynami, a potem zaleci odpowiednią terapię. By postawić diagnozę, lekarz weźmie pod uwagę m.in. ciężkość duszności, objawy towarzyszące i okoliczności, w których pojawia się problem.

Trudności w oddychaniu – jak sobie radzić?

Żeby walka z dusznością była łatwiejsza, poza lekami czy psychoterapią, możesz wprowadzić zmiany do stylu życia i diety.  Poznaj niektóre z nich:

  • Zwolnij tempo: nie przemęczaj się. Pamiętaj o przerwach pomiędzy forsownymi aktywnościami i relaksie. Słuchaj muzyki, medytuj.
  • Kontroluj stres: jeśli duszność pojawia się u ciebie pod wpływem stresu, naucz się nim zarządzać. Zastanów się, co cię stresuje i wyeliminuj stresor ze swojego życia. To niemożliwe? W takim przypadku, przynajmniej staraj się od niego odpoczywać.
  • Zwróć się do kogoś bliskiego: znajdź przyjaciela, członka rodziny czy duchownego, który cię wysłucha i zaoferuje ci wsparcie psychiczne.
  • Rzuć palenie i unikaj palenia biernego: dzięki rozstaniu z dymkiem, będziesz łatwiej oddychać i zmniejszysz ryzyko zachorowania na raka płuc.
  • Zmień jadłospis: twoja dieta powinna być zrównoważona. Unikaj przejadania się. Sięgaj częściej po warzywa i owoce. Unormuj masę ciała – duszność występuje częściej u osób otyłych.
  • Polub spacery: regularne chodzenie poprawia wytrzymałość i redukuje epizody duszności. Będzie dla ciebie także dobrą formą relaksu. Pomoże ci również w odchudzaniu.
  • Pij dużo wody: dzięki temu nawodnisz organizm i rozrzedzisz wydzielinę w drogach oddechowych.
  • Dbaj o sen: unikaj spania w dusznej sypialni. Kiedy problemy z oddychaniem utrudniają ci zaśnięcie, spróbuj podeprzeć się kilkoma poduszkami. Możesz także położyć się na boku z poduszką między nogami i uniesioną głową.
  • Ćwicz oddychanie: w przypadku występowania duszności zaleca się oddychanie brzuszne.
  • Zmniejszaj czynniki nasilające duszność: często wietrz mieszkanie, używaj wiatraczków do chłodzenia twarzy i nawilżacza. Ten ostatni będzie przydatny zwłaszcza zimą, kiedy suche powietrze w domu może szczególnie utrudniać oddychanie.

Pamiętaj!

Jeśli duszności towarzyszy silny ból zlokalizowany za mostkiem lub na przedniej powierzchni klatki piersiowej, który promieniuje do lewej ręki, lewego barku, między łopatki lub do żuchwy, zadzwoń po pogotowie. To mogą być objawy zawału serca!