Jak podnieść odporność organizmu?

Często się przeziębiasz, kaszlesz, łapiesz wszystkie infekcje od swoich dzieci? To znak, że czas podnieść swoją odporność. Zamiast faszerować się drogimi suplementami diety wypróbuj sprawdzone domowe sposoby na podniesienie odporności. Nie wiesz jak podnieść odporność organizmu? Oto nasze rady.

Zadbaj o odpoczynek

bed-sleep-rest-girl

Nie od dziś wiadomo, że zmęczenie, stres i wieczny pośpiech nie sprzyjają zdrowiu. Organizm staje się osłabiony, a to pierwsza furtka, którą bardzo szybko wykorzystują podstępne bakterie i wirusy. Pierwszym krokiem do zmian jest więc reorganizacja trybu życia.

Musisz zadbać o odpowiedni wypoczynek. Twój organizm może pracować na wysokich obrotach przez pewien czas, ale nie może tego robić stale! Musi mieć czas na regenerację, a najlepszym sposobem na odzyskanie sił jest sen. Mówi się, że ludzie sukcesu śpią co najmniej 8 godzin dziennie. W tym czasie ich ciało i mózg mają czas się zregenerować i z nową energią mogą rozpocząć dzień. Postaraj się zadbać o ten czas, bo naprawdę warto.

 

Ruch to zdrowie

running-1705716_1280

Dbając o wypoczynek bierny, jakim jest sen, nie można również zapomnieć o odpoczynku czynnym. Każdy ruch ma zbawienny wpływ na Twój organizm, niezależnie od tego, czy wybierzesz jogging, pływanie, zajęcia fitness czy nordic walking. W czasie ruchu serce przyspiesza, dotlenia mózg i odżywia wszystkie komórki Twojego organizmu. Wytwarzają się również endorfiny czyli hormony szczęścia, dzięki którym masz więcej energii i ochoty do działania.

Jednakże, aby aktywność fizyczna przyniosła oczekiwane rezultaty, to powinna być ona regularna. Nie zauważysz jej pozytywnego wpływu na Twój organizm, jeśli raz w miesiącu pójdziesz na wycieczkę w góry, nawet jeśli będzie ona trwała kilka godzin. Lepiej zadziała ruch po 20-30 minut, ale 2-3 razy w tygodniu. Mając to na uwadze warto wybierać aktywność, która sprawia Ci przyjemność. Nie musisz biegać czy pływać, jeśli tego nie lubisz. Wybierz coś, co będziesz robić z ochotą, bo to znacząco ułatwi zachowanie regularności.

 

Właściwa dieta

pexels-photo-41123

Obok odpowiedniego wypoczynku oraz regularnej aktywności fizycznej, chcąc wzmocnić odporność organizmu musisz stosować właściwą dietę. Pod tym pojęciem kryje się dieta różnorodna i odpowiednio zbilansowana do prowadzonego trybu życia. Nie ma jednej właściwej diety, która sprawdzi się u każdego. Inaczej musi się przecież odżywiać urzędniczka, a inaczej sportowiec trenujący po kilka godzin dziennie.

Dieta musi być również różnorodna. Muszą się w niej znaleźć węglowodany, białka i tłuszcze. Muszą się w niej znaleźć również witaminy i składniki mineralne, których najlepszym źródłem są owoce i warzywa. W okresie zimowym wybieraj te, które mają dużą zawartość witaminy A, C i E, które są antyoksydantami, a więc pozwalają walczyć z wolnymi rodnikami. Zadbaj również o właściwą florę bakteryjną w jelitach. Nie musisz stosować probiotyków. Wystarczy, że w Twojej diecie znajdzie się jogurt zawierający żywe kultury bakterii. Najlepiej wybierz ten naturalny, bez sztucznych dodatków i zagęszczaczy.

W okresie zimowym warto jeść również czosnek, cebulę czy miód, które zawierają naturalne składniki bakteriobójcze. Pomagają one nie tylko zwalczyć pierwsze objawy przeziębienia, ale również wpływają pozytywnie na odporność całego organizmu.

Duże znaczenie dla odporności organizmu człowieka ma także obecność witaminy D. Organizm produkuje ją sam, dzięki promieniom słonecznym. W okresie zimowym słońca nie jest zbyt wiele, dlatego warto zadbać o obecność w diecie ryb, których tłuszcze zawierają tę witaminę. Nie od dziś wiadomo, że tran wzmacnia odporność. Nie trzeba jednak pić tranu, wystarczy jeść często ryby, zwłaszcza te tłuste, takie jak np. łosoś.

W diecie nie może również zabraknąć odpowiedniej ilości płynów, a zwłaszcza wody. Właściwe nawodnienie jest bardzo istotne z punktu widzenia zdrowotnego. Kluczowe znaczenie, podobnie jak w przypadku aktywności fizycznej, ma regularność.

 

Używki to zło

addict-addiction-ashtray-bad-46183

Dbając o zdrowy tryb życia, który wzmacnia odporność organizmu, nie można zapomnieć o odstawieniu używek. Papierosy czy alkohol to wróg numer jeden, dlatego chcąc żyć zdrowo i mieć wysoką odporność należy z nich zrezygnować.

Jeśli nie umiesz z dnia na dzień rzucić palenia, to spróbuj je chociaż ograniczyć. Zacznij pomału, a powoli redukując liczbę wypalanych codziennie papierosów w pewnym momencie dojdziesz do momentu, w którym będziesz już gotowy odstawić je całkiem. Zauważ, że gdy ograniczysz palenie, wzrośnie pojemność Twoich płuc, a wysiłek fizyczny stanie się mniej męczący.

 

Hartowanie

cold-person-woman-water

Kolejnym sposobem, który pomoże Ci wzmocnić odporność Twojego organizmu jest hartowanie. Można to robić na różne sposoby. Do najbardziej znanych i najprostszych do zastosowania jest naprzemienny prysznic. Polewaj się na przemian ciepłą i zimną wodą. Po 20-30 sekundach gorącego prysznica polej się przez 2-3 sekundy zimną wodą. Na początku możesz mieć problem z dużą zmianą temperatury wody, dlatego stopniowo przyzwyczajaj ciało do zmian.