prawidłowe żywienie dzieci

Jak prawidłowo żywić dzieci w wieku od 1-3 lat?

Po ukończeniu pierwszego roku życia dziecko rośnie już wolniej niż w okresie niemowlęcym, zmniejsza się również jego apetyt. Mimo to maluchy pomiędzy pierwszym, a trzecim rokiem życia bardzo szybko się rozwijają i dlatego w ich diecie nie może zabraknąć wszystkich niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ich organizmu minerałów, witamin i składników odżywczych.

Jak dieta wpływa na zdrowie dziecka?

Wszelkie nieprawidłowości w żywieniu dziecka mogą zaburzyć nie tylko jego prawidłowy rozwój fizyczny, ale też intelektualny. Zdrowa dieta pomaga znacznie zmniejszyć ryzyko otyłości, cukrzycy typu 2 oraz choroby niedokrwiennej serca. W przypadku małych dzieci bardzo ważne jest odpowiednie zróżnicowanie jadłospisu, tak by znalazły się w nim produkty bogate we wszystkie składniki odżywcze, minerały i witaminy niezbędne dla zdrowia malucha. Należy pamiętać, że wiele nawyków żywieniowych z dzieciństwa towarzyszy nam przez całe życie, dlatego już od najmłodszych lat warto przyzwyczajać dziecko do zdrowego sposobu odżywiania.

Ile posiłków dziennie powinno jeść dziecko?

Ilość posiłków, którą powinny spożywać dzieci w wieku od 1 do 3 roku życia jest taka sama jak u dorosłych. Maluchy w tym wieku powinny otrzymać od trzech do pięciu posiłków. Bardzo ważne jest unikanie podjadania pomiędzy posiłkami. Jeśli dziecko domaga się jedzenia częściej niż to wskazane można podawać je częściej, pod warunkiem, że w mniejszej ilości. Nie należy również zmuszać dziecka do jedzenia, gdyż może to zniechęcić malucha do jedzenia, a ponadto często prowadzi do otyłości. Warto urozmaicać posiłki dziecka i wprowadzać do nich nowe smaki, dzięki czemu przyzwyczai się ono do większej ilości pokarmów.

Jakich pokarmów nie może zabraknąć w diecie malucha?

W diecie dziecka codziennie powinny pojawiać się produkty zbożowe, pochodzące z pełnego przemiału zbóż. Na śniadanie warto podać dziecku płatki owsiane z mlekiem, dzięki temu dostarczymy mu dużą ilość wapnia, żelaza, witamin z grupy B oraz błonnika. Jadłospis malucha powinien zawierać też nabiał – w postaci mleka, kefiru, maślanki, czy jogurtów. Po drugim roku życia zaleca się produkty mleczne z mniejszą zawartością tłuszczu. W prawidłowej diecie dziecka nie może zabraknąć również mięsa, ryb i jaj. Mięso należy podawać 2 lub 3 razy w tygodniu, ryby 2 razy w tygodniu, a jaja w dni, w których dziecko nie spożywa mięsa. Bardzo ważny element w żywieniu maluchów stanowią oczywiście warzywa i owoce, które są doskonałym źródłem wielu witamin i błonnika.