Jak zmniejszyć ilość cukru w diecie dziecka

Jak zmniejszyć ilość cukru w diecie dziecka?

Biały cukier jest substancją niezwykle szkodliwą dla zdrowia, a u dzieci jego nadużywanie może dać szczególnie złe skutki. Cukrzyca, otyłość, próchnica zębów, a do tego jeszcze uzależnienie od cukru – oto skutki, jakie dać może brak kontroli nad tym, w jakich ilościach dziecko spożywa cukier każdego dnia. Zadbanie o tę kwestię wymaga zaś sporo uwagi.

Unikanie cukru nie takie łatwe

Jeśli komuś wydaje się, że zmniejszyć ilość spożywanego przez dziecko cukru jest bardzo łatwo, to jest w błędzie. Nie wystarczy bowiem tylko zacząć unikać słodzenia pokarmów czy napojów malucha. Trzeba też zwrócić uwagę na cukier znajdujący się w kupowanych produktach żywnościowych, a znajduje się on praktycznie we wszystkim. Może wydawać się, że najwięcej cukru jest w słodyczach, dlatego kiedy się je odstawi, wszystko będzie w porządku. Cukier zawierają jednak praktycznie wszystkie produkty, choć nie zawsze w podstawowej postaci. Jego inną, jeszcze gorszą dla zdrowia wersją jest na przykład syrop glukozowo-fruktozowy. Również sacharozy nie należy nadużywać. Niezbędne jest zatem czytanie etykiet produktów i wybieranie takich, które nie mają cukru jeśli tylko jest to możliwe.

Im mniej cukru, tym lepiej

Unikanie cukru w gotowych produktach oznacza konieczność zmiany nawyków. Ogromne jego ilości znajdują się między innymi w kolorowych napojach gazowanych, które dzieci niestety uwielbiają, a nawet w sokach. Tylko wysokiej jakości produkty są od niego wolne, a by je wybrać, trzeba przeczytać etykietę. Unikanie cukru może być łatwiejsze, gdy będzie się zastępować gotowe produkty przyrządzanymi samodzielnie. Będzie to wymagać więcej czasu, gdyż trzeba będzie wyciskać sok własnoręcznie zamiast go kupować czy przyrządzać dziecku desery zamiast kupować słodzone jogurty, ale na pewno warto podjąć ten wysiłek.

Wyrabianie dobrych nawyków

Większość rodziców sama podaje swym dzieciom pierwsze słodycze, potem zaś główkuje, jak je od nich odzwyczaić, kiedy na przykład dziecko staje się otyłe. Rozwiązaniem tej kwestii jest zaś nieprzyzwyczajenie dziecka do słodyczy. Są mu one całkowicie zbędne, są to puste kalorie, które nie mają żadnych właściwości odżywczych. Dużo lepiej będzie już od początku podawać dzieciom na przykład słodkie owoce. Kiedy wyrobi się w nich takie dobre nawyki, można będzie uniknąć uzależnienia od cukru, dzięki czemu pociecha w przyszłości nie będzie zdeklarowanym wielbicielem cukierków, batoników i ciastek. Pozwoli to uniknąć poważnych problemów z otyłością i zdrowiem.