Jod, skarb morza. Dlaczego tak ważny dla zdrowia?

Jod to jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, który przede wszystkim dba o naszą tarczycę. To właśnie w niej gromadzi się jod i ma on bezpośredni wpływ na jej prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli nie mieszkamy w rejonach nadmorskich i jodu nie dostarczamy sobie wraz z powietrzem, musimy to robić drogą pokarmową. Jakie są objawy niedoboru jodu i jak możemy go sobie dostarczyć?

Niedobór jodu w organizmie. Jakie objawy?

Aż 75% jodu gromadzi się w tarczycy. Kiedy go brakuje, powiększa się ona, tworząc wole, aby swoją zwiększoną powierzchnią pochłonąć jak najwięcej jodu, który krąży w organizmie. Innymi objawami niedoboru, poza powiększoną tarczycą, są ospałość, suchość skóry, przybieranie na wadze, wypadanie włosów i problemy z koncentracją.

5

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na jod?

U osób dorosłych dziennie zapotrzebowanie na jod wynosi 160 mg. Zwiększone zapotrzebowanie mają kobiety w ciąży i karmiące, bo aż 200 mg dziennie. Sól jodowana posiada aż 300 mg w płaskiej łyżeczce, ale nie jest dobrym źródłem tego pierwiastka – dostarcza dużo sodu, który zaburza gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu i sprzyja chorobom nerek.

Jod w pożywieniu

Jeśli w naszej diecie brakuje jodu, na pomoc mogą przyjść odpowiednie suplementy bogate w ten składnik diety oraz zmiana nawyków żywieniowych. W jod bogata jest woda mineralna i ryby, ale również pieczywo żytnie, brązowy ryż, kefir, maślanka czy ser gouda. Pamiętajmy, że nie każda woda mineralna ma w sobie jod – jeśli mamy więc problem z niedoborem, warto dobrać dla siebie odpowiednią wodę.

Jod jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, która z kolei odpowiada za produkcję ważnych dla naszego życia hormonów. Dlatego właśnie jego suplementacja jest absolutnie konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli Twoja dieta jest zdrowa i odpowiednio zbilansowana, nie musisz się o nic martwić. W innym przypadku koniecznie zmień nawyki i zadbaj o prawidłową suplementację.